Universiteit Leiden

nl en

Veelgestelde vragen

Vanwege de situatie rond het coronavirus kan deze informatie momenteel onjuist of onvolledig zijn. Bekijk de corona-FAQs voor actuele informatie.

Veel gestelde vragen

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht je inschrijvingsverklaring nodig hebben voor een derde partij met stempel en/of handtekening, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Omdat onze kantoren op dit moment gesloten zijn, kan een aanvraag van een fysiek document langer duren dan normaal.


Meer informatie

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?

Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
  • Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
  • Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
  • Je wachtwoord is verlopen, reset die dan.
  • Je ULCN-account is niet meer actief. Het ULCN-account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Brightspace.

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Hoe komt het dat ik mijn collegekaart nog niet ontvangen heb?

Als je geen collegekaart hebt ontvangen maar je staat wel ingeschreven dan kan dit een aantal oorzaken hebben:

  • Je inschrijving is nog niet voltooid, check je inschrijfstatus in Studielink of bij de Frontoffice Studentenzaken
  • Je adres in Studielink klopt niet (pas je correspondentieadres in Studielink aan en vraag een nieuwe collegekaart aan bij het Frontoffice Studentenzaken.
  • Er is iets misgegaan met de verzending van je collegekaart.

 

Meer informatie

Wat is de uMailbox en hoe beheer ik die?

Zodra je volledig bent geregistreerd bij de Universiteit Leiden krijg je een uMailadres en toegang tot de mailbox, waarop je kunt inloggen met je studentenaccount.

Je uMailadres bestaat uit je initialen, tussenvoegsel(s) en achternaam, met puntjes ertussen. Dubbele mailadressen krijgen een volgnummer.  

Alles over uMail lees je op de studentenwebsite onder de "Studiefaciliteiten".

Meer informatie

Waar kan ik heen met vragen over ICT-zaken, zoals Brightspace, mijn studentenaccount en uMail?

Bekijk op de studentenwebsite de pagina's StudiefaciliteitenOndersteuning en Handleidingen en formulieren.

Vind je daar het antwoord op je vraag niet, stel je vraag dan via de Helpdesk Portal.

Waar vind ik vacatures voor een bijbaan bij de universiteit?

Bijbanen bij de universiteit worden meestal via Jobmotion geregeld, het interne uitzendbureau van de Universiteit Leiden. Je kunt je via de Jobmotion website aanmelden voor de studentenpool.

Meer links naar websites met bijbanen vind je op LU Career Zone en de studentenwebsite. 

Waar vind ik de Steunpunten voor de LU-Card?

Met vragen en persoonlijke hulp over je LU-Card kun je terecht bij Steunpunten LU-Card. Deze zijn te vinden op diverse lokaties binnen de universiteit.

Ik heb mijn LU-Card (nog) niet ontvangen, wat nu?

Als je je LU-Card nog niet hebt ontvangen, kan dit een aantal oorzaken hebben. Check eerst of

  • je een pasfoto in Account Self Service hebt staan.
  • je LU-Card is misschien naar je oude correspondentieadres gestuurd. Ga na of je LU-Card daar is ontvangen. Zo niet, ga dan naar één van de LU-Card Steunpunten om een nieuwe LU-Card aan te vragen.
  • je inschrijving voltooid is; check je status in Studielink of bij de Frontoffice Studentenzaken. Pas als je inschrijving is voltooid, kun je een LU-Card aanvragen.

Wanneer je je pasfoto hebt vernieuwd, ontvang je niet automatisch een nieuwe LU-Card. Bij één van de LU-Card Steunpunten kun je je de oude kaart laten blokkeren en een vervangende kaart laten maken. Hieraan zijn kosten verbonden.

Meer informatie

Ik ben te laat met in te schrijven voor een studieactiviteit in uSis. Hoe kan ik toch deelnemen?

Neem z.s.m. contact op met de onderwijsadministratie van je opleiding.

Meer informatie

Hoe vraag ik een LU-Card aan?

Voor het aanvragen van een LU-Card moet je éérst je correspondentieadres controleren in uSis. Als dit niet klopt, moet je dat eerst aanpassen in Studielink en een dag wachten, zodat je LU-Card naar het juiste adres wordt verstuurd.

Voor de LU-Card moet je een pasfoto uploaden in Account Self Service. Je kunt ook een pasfoto laten maken bij de Frontoffice Studentenzaken of bij de Servicedesk Wijnhaven.

Aan welke eisen moet de pasfoto op mijn LU-Card voldoen?

  • Kleurenfoto
  • Bestandsformaat JPG, BMP, GIF of PNG
  • Grootte van de foto maximaal 2MB
  • Minimale afmeting 300 x 400 pixels (breedte x hoogte)
  • Gezicht voldoende groot (70-80% van het beeld)
  • Ogen en gehele gezicht goed zichtbaar
  • Recht van voren, gezicht gecentreerd en rechtop
  • Scherp en contrastrijk
  • Egale, lichte achtergrond

Na het uploaden van je pasfoto wordt de LU-Card binnen 5 tot 10 werkdagen opgestuurd naar je correspondentieadres. 

Studenten met een buitenlands adres kunnen hun LU-Card een week na het uploaden van de pasfoto bij de Frontoffice Studentenzaken ophalen. Je krijgt een email van Studentenzaken zodra je LU-Card klaar is om afgehaald te worden. Als je in Den Haag woont, kan je met een antwoord op die email aanvragen of het doorgestuurd wordt naar de Servicedesk Wijnhaven.
HOVO-studenten kunnen een LU-Card aanvragen via het LU-Card Steunpunt van de Universiteitsbibliotheek. Neem een geldig legitimatiebewijs mee!


De LU-Card moet na ontvangst nog geactiveerd worden bij een LU-Card Steunpunt. Zie onderstaande link voor de verschillende locaties van de steunpunten. Neem daarbij altijd een geldig legitimatiebewijs mee!


Meer informatie
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.