Universiteit Leiden

nl en

Actief in de medezeggenschap

Studenten aan de Universiteit Leiden kunnen in een aantal medezeggenschapsorganen treden, samen met medewerkers van de Universiteit Leiden. Medezeggenschap is een belangrijk democratisch recht dat je in staat stelt een actieve rol te vervullen in de besluitsvormings- en raadgevingsprocessen van de universiteit.

Medezeggenschapsorganen

Universiteits- en faculteitsraden en programmacommissies

De universiteitsraad en faculteitsraden zijn democratisch verkozen medezeggenschapsorganen die zowel studenten als medewerkers van de universiteit en diens faculteiten vertegenwoordigen. Medezeggenschap vindt ook plaats op het departementale niveau bij wijze van programmacommissies.

Leids Assessoren Overleg

Het Leids Assessoren Overleg  (LAssO) is het overlegorgaan van de assessoren uit de faculteitsbesturen.

Leids Universitair Studentenplatform 

In het Leids Universitair Studentenplatform (LUS) geven studenten advies aan het College van Bestuur over onderwijs en studentenzaken. Het platform is eveneens verantwoordelijk voor de uitreiking van de Leidse Onderwijsprijs.

Universitaire verkiezingen

Leden van de medezeggenschapsorganen van de Universiteit Leiden zijn democratisch verkozen tijdens universitaire verkiezingen.

Financiële ondersteuning voor medezeggenschap

Als jouw medezeggenschapsactiviteiten voor studievertraging zorgen, kom je mogelijk in aanmerking voor een bestuursbeurs.

  1. Jouw facultaire assessor heeft een overzicht van alle studentleden van facultaire medezeggenschapsorganen. Op basis hiervan zal de assessor aanbevelingen sturen over de verdeling van fondsen tussen alle leden van de facultaire medezeggenschapsorganen naar Studenten- en Onderwijszaken (SOZ).

  2. Aan het einde van elke medezeggenschapsperiode stuurt SOZ je een toekenningsbesluit waarin staat hoeveel maanden financiële ondersteuning aan jou is toegekend.

  3. Vraag betaling van je toegewezen financiële ondersteuning aan volgens het stappenplan op de pagina Bestuursfunctie.

Vragen?

Vragen over het aanvragen van financiële ondersteuning voor de activiteiten van je medezeggenschapsorgaan? Neem contact op met je facultaire assessor.

 

De Faculteit der Geesteswetenschappen is een brede faculteit met een complexe bestuurlijke structuur. Op ieder niveau binnen de faculteit kun je als student je mening over het onderwijs naar voren brengen en invloed uitoefenen op de kwaliteitscontrole. Je kunt studentlid worden van de faculteitsraad, het opleidingsbestuur of -commissie.

Opleidingsbestuur

Elke bachelor- en elke (onderzoeks)masteropleiding heeft een opleidingsbestuur. Het opleidingsbestuur heeft de verantwoordelijkheid voor die opleiding, d.w.z. de zorg voor het opstellen van het onderwijsprogramma en voor de uitvoering ervan. Het bestuur bestaat uit een lid van de wetenschappelijke staf als opleidingsvoorzitter, in de regel een hoogleraar, en in elk geval een student uit de betreffende opleiding. 

De opleidingsbesturen voor bacheloropleidingen leggen verantwoording af aan de vice-decaan in het faculteitsbestuur. De besturen voor de masteropleidingen doen hun werk onder de eindverantwoordelijkheid van de dean van de Graduate School. Deze dean is tevens de decaan van de faculteit en voorzitter van het faculteitsbestuur.

Opleidingscommissie

De opleidingscommissies zijn aangesteld om de kwaliteit van de opleidingen te bewaken. Elke opleiding heeft een eigen opleidingscommissie; voor verwante BA- en MA-opleidingen zijn dat steeds commissies voor beide opleidingen gezamenlijk.

Je kunt de leden hiervan altijd benaderen met vragen of klachten over het onderwijs. Ook kun je zelf een rol spelen door als student-lid invloed uit te oefenen op alle mogelijke onderwijszaken die spelen bij jouw opleiding.

Faculteitsraad

De faculteitsraad heeft instemmings- en adviesrecht over uiteenlopende zaken die de faculteit aangaan, waaronder het onderwijs. Ze fungeert daarmee als de vertegenwoordiger van de studenten en het wetenschappelijk en het ondersteunend en beheerspersoneel bij belangrijke beslissingen. De faculteitsraad bestaat uit negen personeelsleden en negen studentleden, afkomstig uit verschillende partijen. Meer informatie over de faculteitsraad en de zaken die daar besproken worden, vind je op de website van de faculteitsraad.

Faculteitsbestuur

Het faculteitsbestuur bestaat uit een decaan, twee vice-decanen, een portefeuillehouder (of directeur) bedrijfsvoering en een student-lid (ook wel assessor genoemd). Het bestuur is belast met de algemene leiding van de faculteit op het gebied van onderwijs, onderzoek en organisatie/bedrijfsvoering. De assessor behartigt als studentlid de belangen van studenten binnen de faculteit.   

Het studentbestuurslid is te vinden in het Lipsiusgebouw op kamer 3.05, telefoon 071-527 2299 of 527 2318 (faculteitsbureau). E-mail: assessor@hum.leidenuniv.nl

Adviescommissie voor het onderwijs

De vaste adviescommissie voor het onderwijs adviseert het faculteitsbestuur en de faculteitsraad over alle zaken die het onderwijs betreffen (opleidingsoverstijgend). In deze onafhankelijke commissie zitten naast zes personeelsleden (waaronder een studiecoördinator) uit de opleidingen ook vijf studenten.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.