Overambitieuze rupsjes-nooit-genoeg?

In een volle Hooglandse Kerk vond op 7 oktober voor het eerst de Opening van het Academisch Jaar van de Honours Academy plaats. Naast de opening was het ook de aftrap voor het tiende cohort van het Pre-University College.

Het publiek, waaronder PRE-studenten en hun ouders, honoursstudenten en andere betrokkenen van de Honours Academy, heeft kunnen zien wat talent kan bereiken door te durven en amibitie te hebben in de wetenschap.

Willemien den Ouden, dean van de Honours Academy, is trots op de PRE-studenten en alle andere betrokkenen in de zaal. Den Ouden blikt terug op 10 jaar Pre-University College, dat inmiddels een begrip is en internationaler én digitaler te werk gaat. Ook over de andere programma's, het Honours College en het Leiden Leadership Programme, is zij enthousiast. De drie programma's komen ook nog eens samen in een 'inspirerende omgeving' als de Oude Sterrewacht. Hier wordt binnen de Honours Community een netwerk gecreëerd waar je de rest van je leven nog wat aan kan hebben.

'Kunstgebitten op suikerwater en een wiskundig haakwerk'

Bas Haring laat in een begrijpelijk minilesje wetenschapsfilosofie zien dat volgens hem een randvoorwaarde voor wetenschap is dat antwoorden te weerleggen moeten zijn. Hij noemt voorbeelden van wetenschappers die hem geïnspireerd hebben, door niet per se aan deze randvoorwaarde te voldoen. Wetenschappers als Guus Flögel en Bill Philips, noemt hij 'extreem gaaf en inspirerend'. Haring sluit af met een belangrijke boodschap: 'Durf het randje op te zoeken en durf anders te zijn!'.

Emy Knikman, Hine van Os en Mike Spaans

Drie studenten uit de drie Honours Academy programma's Emy Knikman, Hine van Os en Mike Spaans laten zien welke weg je kunt volgen doordat zij op eigen en bijzondere wijze de toehoorders toespreken. Tweedejaars PRE-student, Emy Knikman, maakt duidelijk dat ze al drie jaar voor haar aanmelding bij het PRE behoefte had aan uitdaging. Hine van Os, Honours College student, noemt zijn honourstraject Geneeskunde 'elegant'en Mike Spaans van het Leiden Leadership Programme boeit met zijn statement 'ik ben geen honoursstudent'. Als een antropoloog op expeditie vertelt hij over studenten als 'overambitieuze rupsjes-nooit-genoeg' op zoek naar uitdaging. Inmiddels heeft hij zijn vooroordelen ingeruild voor vrienden en concludeert hij: 'Ik ben geen honoursstudent, maar ach, je bent nooit af'.

PREunion en de Stichting Leiden Honours Community

De Honours Community werd vertegenwoordigd door PREunion, studievereniging van het PRE en de Stichting Leiden Honours Community. Gezelligheid is belangrijk bij de studieverenigingen, maar aan inhoud ontbreekt het absoluut niet. PREunion gaat jaarlijks op bezoek bij een buitenlandse universiteit en afgelopen zomer is de de LHC naar het CERN in Zwitserland geweest. De tomeloze ambitie is voelbaar in de Hooglandse Kerk en de Honours Academy wil deze ambitie blijven voeden met haar onderwijs.