Universiteit Leiden

nl en

Frontoffice Studentenzaken

Veel gestelde vragen

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht je inschrijvingsverklaring nodig hebben voor een derde partij met stempel en/of handtekening, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Omdat onze kantoren op dit moment gesloten zijn, kan een aanvraag van een fysiek document langer duren dan normaal.


Meer informatie

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?

Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
  • Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
  • Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
  • Je wachtwoord is verlopen, reset die dan.
  • Je ULCN-account is niet meer actief. Het ULCN-account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Brightspace.

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Hoe kan ik collegegeld betalen?

Er zijn een aantal manieren waarop je het collegegeld kunt betalen wanneer je ingeschreven wilt worden als student.

  • Digitale machtiging (via Studielink). Dit kan je via Studielink aangeven. Dit is de enige optie in termijnen voor EU-studenten. Je hebt hier een ‘SEPA’-bankrekening met een IBAN-nummer voor nodig.
  • Overschrijving van het gehele collegegeldbedrag. Dit moet voorafgaand aan je collegejaar volledig worden gedaan.
  • Pinnen van het gehele collegegeldbedrag bij de Front Office Studentenzaken (niet met creditcard). Dit moet voorafgaand aan je collegejaar volledig worden gedaan. Met creditcardbetalingen kan het zijn dat er additionele kosten bijkomen.
  • Betaling via factuur naar werkgever. Dit kan je aanvragen via de Financiële Administratie: fa@sea.leidenuniv.nl
  • Inleveren van een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC). Let hiervoor op de voorwaarden van wettelijk collegegeld.

Afhankelijk van de betaalmethode kun je kiezen voor een incasso ineens of voor een betaling in termijnen.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een nieuw bewijs betaald collegegeld (BBC) aan?

Een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC) kun je aanvragen bij het Front Office Studentenzaken. Je kunt via het contactformulier kiezen om dit BBC direct naar de instelling van jouw keuze te laten mailen (graag specificeren), het af te halen bij de Frontoffice, of naar je correspondentieadres te laten sturen. Vermeld wel je studentnummer en voor welke andere instelling of universiteit dit een bewijs is, anders kunnen wij het bewijs niet uitgeven! 

Kijk op de FAQ Wat is een BBC voor meer informatie over BBC’s of jij in aanmerking komt voor het opvragen en/of inleveren van een BBC.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een LU-Card aan?

Voor het aanvragen van een LU-Card moet je éérst je correspondentieadres controleren in uSis. Als dit niet klopt, moet je dat eerst aanpassen in Studielink en een dag wachten, zodat je LU-Card naar het juiste adres wordt verstuurd.

Voor de LU-Card moet je een pasfoto uploaden in Account Self Service.

Aan welke eisen moet de pasfoto op mijn LU-Card voldoen?

  • Kleurenfoto
  • Bestandsformaat JPG, BMP, GIF of PNG
  • Grootte van de foto maximaal 2MB
  • Minimale afmeting 300 x 400 pixels (breedte x hoogte)
  • Gezicht voldoende groot (70-80% van het beeld)
  • Ogen en gehele gezicht goed zichtbaar
  • Recht van voren, gezicht gecentreerd en rechtop
  • Scherp en contrastrijk
  • Egale, lichte achtergrond

Na het uploaden van je pasfoto wordt de LU-Card binnen tien werkdagen opgestuurd naar je correspondentieadres. 

Studenten met een buitenlands adres kunnen hun LU-Card een week na het uploaden van de pasfoto bij de Frontoffice Studentenzaken ophalen. Je krijgt een email van Studentenzaken zodra je LU-Card klaar is om afgehaald te worden. Als je in Den Haag woont, kan je met een antwoord op die email aanvragen of het doorgestuurd wordt naar de Servicedesk Wijnhaven.
HOVO-studenten kunnen een LU-Card aanvragen via het LU-Card Steunpunt van de Universiteitsbibliotheek. Neem een geldig legitimatiebewijs mee!


​De LU-Card moet na ontvangst nog geactiveerd worden. Dit kan je via de smartphone-app ‘ReadID Ready’ doen. Op onze website staat hierover een korte handleiding.


Meer informatie

Vanwege het coronavirus twijfel ik of voor mijn studie naar het buitenland moet gaan. Wat is het advies van de Universiteit Leiden?

We begrijpen je onzekerheid. Natuurlijk willen we je graag de mogelijkheid bieden om internationale ervaringen op te doen. Maar helaas kunnen we niet voorspellen hoe de situatie rond het coronavirus zich de komende tijd ontwikkelt. We raden je aan om je twijfels te bespreken met vrienden en familie.
Volg bij het plannen van een buitenlandverblijf in ieder geval de adviezen en richtlijnen over Gezondheid en Veiligheid op. Zo voorkom je (financiële) risico’s zoveel mogelijk.
Als je specifieke vragen hebt over studeren in het buitenland, kun je terecht bij je buitenlandcoördinator. Neem ook contact op met je studieadviseur voor hulp bij het opstellen van een alternatief plan voor als je niet naar het buitenland kunt.
 
Meer informatie:

Is er een sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief voor studenten die aan de Universiteit Leiden willen studeren?

De Universiteit Leiden biedt geen sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief, omdat dit een persoonlijk verhaal is waarin je verklaart waarom je graag wilt studeren aan de Universiteit Leiden en waarom je deze specifieke opleiding wilt volgen. Het is de bedoeling dat je de faculteit overtuigt van jouw kwaliteiten. Houd een lengte van ongeveer 700 tot 1500 woorden aan.

Uitzondering: als je je aanmeldt voor een opleiding aan Leiden University College (LUC), vul je het formulier LUC motivation letter in.

Meer informatie

Welke opties heb ik als mijn studieactiviteit in het buitenland voor of na vertrek wordt geannuleerd?

Plan B
Zorg dat je een alternatief plan hebt om op terug te vallen. Bekijk of je een minor of keuzevakken kunt doen, of dat je op een later moment alsnog naar het buitenland kunt gaan. Bespreek dit ook met je studieadviseur.
 
Online in plaats van fysiek
Biedt je gastuniversiteit online onderwijs aan ter vervanging van de fysieke uitwisseling? Neem contact op met je studieadviseur om te bespreken of je het online programma kunt doen. Houd je buitenlandcoördinator op de hoogte van je beslissing.
 
Verplichte activiteit
Was je verblijf in het buitenland een verplichte onderdeel van je opleiding? Bespreek met je buitenlandcoördinator wat je moet doen. 
 
Meer informatie: 

Kan ik tussentijds instromen voor een bacheloropleiding?

Voor alle bacherlopleidingen geldt dat je in het eerste jaar alleen per 1 september kan instromen. 

Wanneer je wilt instromen in een hoger jaar van een bacheloropleiding en je wilt tussentijds instromen, neem dan eerst contact op met de studieadviseur van de desbetreffende opleiding.

Aanmelden voor een opleiding kan via Studielink.


Meer informatie

Wat is de hoogte van mijn collegegeld?

De hoogte van je collegegeld is afhankelijk van een aantal dingen: uit welk land je afkomstig bent, welke opleiding je doet en of je eerder al eens een opleiding hebt afgerond in Nederland.

Er zijn verschillende soorten collegegeld:

  • Het wettelijke collegegeld
  • Het instellingstarief voor een niet-bekostigde opleiding
  • Het instellingstarief voor studenten die niet uit de EER, Suriname of Zwitserland komen
  • Het instellingstarief voor een tweede opleiding
  • Tarief premaster of schakelprogramma

Je vindt de actuele bedragen op onze website.


Contactformulier

Veel gestelde vragen

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht je inschrijvingsverklaring nodig hebben voor een derde partij met stempel en/of handtekening, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Omdat onze kantoren op dit moment gesloten zijn, kan een aanvraag van een fysiek document langer duren dan normaal.


Meer informatie

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?

Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
  • Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
  • Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
  • Je wachtwoord is verlopen, reset die dan.
  • Je ULCN-account is niet meer actief. Het ULCN-account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Brightspace.

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Hoe kan ik collegegeld betalen?

Er zijn een aantal manieren waarop je het collegegeld kunt betalen wanneer je ingeschreven wilt worden als student.

  • Digitale machtiging (via Studielink). Dit kan je via Studielink aangeven. Dit is de enige optie in termijnen voor EU-studenten. Je hebt hier een ‘SEPA’-bankrekening met een IBAN-nummer voor nodig.
  • Overschrijving van het gehele collegegeldbedrag. Dit moet voorafgaand aan je collegejaar volledig worden gedaan.
  • Pinnen van het gehele collegegeldbedrag bij de Front Office Studentenzaken (niet met creditcard). Dit moet voorafgaand aan je collegejaar volledig worden gedaan. Met creditcardbetalingen kan het zijn dat er additionele kosten bijkomen.
  • Betaling via factuur naar werkgever. Dit kan je aanvragen via de Financiële Administratie: fa@sea.leidenuniv.nl
  • Inleveren van een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC). Let hiervoor op de voorwaarden van wettelijk collegegeld.

Afhankelijk van de betaalmethode kun je kiezen voor een incasso ineens of voor een betaling in termijnen.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een nieuw bewijs betaald collegegeld (BBC) aan?

Een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC) kun je aanvragen bij het Front Office Studentenzaken. Je kunt via het contactformulier kiezen om dit BBC direct naar de instelling van jouw keuze te laten mailen (graag specificeren), het af te halen bij de Frontoffice, of naar je correspondentieadres te laten sturen. Vermeld wel je studentnummer en voor welke andere instelling of universiteit dit een bewijs is, anders kunnen wij het bewijs niet uitgeven! 

Kijk op de FAQ Wat is een BBC voor meer informatie over BBC’s of jij in aanmerking komt voor het opvragen en/of inleveren van een BBC.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een LU-Card aan?

Voor het aanvragen van een LU-Card moet je éérst je correspondentieadres controleren in uSis. Als dit niet klopt, moet je dat eerst aanpassen in Studielink en een dag wachten, zodat je LU-Card naar het juiste adres wordt verstuurd.

Voor de LU-Card moet je een pasfoto uploaden in Account Self Service.

Aan welke eisen moet de pasfoto op mijn LU-Card voldoen?

  • Kleurenfoto
  • Bestandsformaat JPG, BMP, GIF of PNG
  • Grootte van de foto maximaal 2MB
  • Minimale afmeting 300 x 400 pixels (breedte x hoogte)
  • Gezicht voldoende groot (70-80% van het beeld)
  • Ogen en gehele gezicht goed zichtbaar
  • Recht van voren, gezicht gecentreerd en rechtop
  • Scherp en contrastrijk
  • Egale, lichte achtergrond

Na het uploaden van je pasfoto wordt de LU-Card binnen tien werkdagen opgestuurd naar je correspondentieadres. 

Studenten met een buitenlands adres kunnen hun LU-Card een week na het uploaden van de pasfoto bij de Frontoffice Studentenzaken ophalen. Je krijgt een email van Studentenzaken zodra je LU-Card klaar is om afgehaald te worden. Als je in Den Haag woont, kan je met een antwoord op die email aanvragen of het doorgestuurd wordt naar de Servicedesk Wijnhaven.
HOVO-studenten kunnen een LU-Card aanvragen via het LU-Card Steunpunt van de Universiteitsbibliotheek. Neem een geldig legitimatiebewijs mee!


​De LU-Card moet na ontvangst nog geactiveerd worden. Dit kan je via de smartphone-app ‘ReadID Ready’ doen. Op onze website staat hierover een korte handleiding.


Meer informatie

Vanwege het coronavirus twijfel ik of voor mijn studie naar het buitenland moet gaan. Wat is het advies van de Universiteit Leiden?

We begrijpen je onzekerheid. Natuurlijk willen we je graag de mogelijkheid bieden om internationale ervaringen op te doen. Maar helaas kunnen we niet voorspellen hoe de situatie rond het coronavirus zich de komende tijd ontwikkelt. We raden je aan om je twijfels te bespreken met vrienden en familie.
Volg bij het plannen van een buitenlandverblijf in ieder geval de adviezen en richtlijnen over Gezondheid en Veiligheid op. Zo voorkom je (financiële) risico’s zoveel mogelijk.
Als je specifieke vragen hebt over studeren in het buitenland, kun je terecht bij je buitenlandcoördinator. Neem ook contact op met je studieadviseur voor hulp bij het opstellen van een alternatief plan voor als je niet naar het buitenland kunt.
 
Meer informatie:

Is er een sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief voor studenten die aan de Universiteit Leiden willen studeren?

De Universiteit Leiden biedt geen sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief, omdat dit een persoonlijk verhaal is waarin je verklaart waarom je graag wilt studeren aan de Universiteit Leiden en waarom je deze specifieke opleiding wilt volgen. Het is de bedoeling dat je de faculteit overtuigt van jouw kwaliteiten. Houd een lengte van ongeveer 700 tot 1500 woorden aan.

Uitzondering: als je je aanmeldt voor een opleiding aan Leiden University College (LUC), vul je het formulier LUC motivation letter in.

Meer informatie

Welke opties heb ik als mijn studieactiviteit in het buitenland voor of na vertrek wordt geannuleerd?

Plan B
Zorg dat je een alternatief plan hebt om op terug te vallen. Bekijk of je een minor of keuzevakken kunt doen, of dat je op een later moment alsnog naar het buitenland kunt gaan. Bespreek dit ook met je studieadviseur.
 
Online in plaats van fysiek
Biedt je gastuniversiteit online onderwijs aan ter vervanging van de fysieke uitwisseling? Neem contact op met je studieadviseur om te bespreken of je het online programma kunt doen. Houd je buitenlandcoördinator op de hoogte van je beslissing.
 
Verplichte activiteit
Was je verblijf in het buitenland een verplichte onderdeel van je opleiding? Bespreek met je buitenlandcoördinator wat je moet doen. 
 
Meer informatie: 

Kan ik tussentijds instromen voor een bacheloropleiding?

Voor alle bacherlopleidingen geldt dat je in het eerste jaar alleen per 1 september kan instromen. 

Wanneer je wilt instromen in een hoger jaar van een bacheloropleiding en je wilt tussentijds instromen, neem dan eerst contact op met de studieadviseur van de desbetreffende opleiding.

Aanmelden voor een opleiding kan via Studielink.


Meer informatie

Wat is de hoogte van mijn collegegeld?

De hoogte van je collegegeld is afhankelijk van een aantal dingen: uit welk land je afkomstig bent, welke opleiding je doet en of je eerder al eens een opleiding hebt afgerond in Nederland.

Er zijn verschillende soorten collegegeld:

  • Het wettelijke collegegeld
  • Het instellingstarief voor een niet-bekostigde opleiding
  • Het instellingstarief voor studenten die niet uit de EER, Suriname of Zwitserland komen
  • Het instellingstarief voor een tweede opleiding
  • Tarief premaster of schakelprogramma

Je vindt de actuele bedragen op onze website.


Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.