Universiteit Leiden

nl en

Frontoffice Studentenzaken

Veel gestelde vragen

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht je inschrijvingsverklaring nodig hebben voor een derde partij met stempel en/of handtekening, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Omdat onze kantoren op dit moment gesloten zijn, kan een aanvraag van een fysiek document langer duren dan normaal.


Meer informatie

Hoe kan ik collegegeld betalen?

Er zijn een aantal manieren waarop je het collegegeld kunt betalen wanneer je ingeschreven wilt worden als student.

  • Digitale machtiging (via Studielink). Dit kan je via Studielink aangeven. Dit is de enige optie in termijnen voor EU-studenten. Je hebt hier een ‘SEPA’-bankrekening met een IBAN-nummer voor nodig.
  • Overschrijving van het gehele collegegeldbedrag. Dit moet voorafgaand aan je collegejaar volledig worden gedaan.
  • Pinnen van het gehele collegegeldbedrag bij de Front Office Studentenzaken (niet met creditcard). Dit moet voorafgaand aan je collegejaar volledig worden gedaan. Met creditcardbetalingen kan het zijn dat er additionele kosten bijkomen.
  • Betaling via factuur naar werkgever. Dit kan je aanvragen via de Financiële Administratie: fa@sea.leidenuniv.nl
  • Inleveren van een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC). Let hiervoor op de voorwaarden van wettelijk collegegeld.

Afhankelijk van de betaalmethode kun je kiezen voor een incasso ineens of voor een betaling in termijnen.

 

Meer informatie

Er is geen (termijn van het) collegegeld afgeschreven, wat nu?

Wanneer het niet gelukt is om (een termijn van) het collegegeld af te schrijven, ontvang je hier na ongeveer twee weken een email over op je uMail-account. Je wordt daarin verzocht het bedrag zelf over te maken. Als je het bedrag al weet, hoef je de email niet af te wachten en kun je het ook al eerder overmaken. Let op: doe dit altijd onder vermelding van je studentnummer! Informeer verder altijd bij je bank naar een eventuele incassoblokkade op je bankrekening in verband met toekomstige termijnen. Als je contact wilt opnemen met de financiële administratie dan kan dat van maandag tot en met vrijdag, tussen 9:00 en 17:00 op telefoonnummer 071-5273160, of via de mail op fa@sea.leidenuniv.nl.

Let op: je inschrijving kan worden geannuleerd als je niet tijdig betaalt. Eventuele herinschrijvingen of diplomeringen kunnen ook worden geblokkeerd bij betalingsachterstanden.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een nieuw bewijs betaald collegegeld (BBC) aan?

Een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC) kun je aanvragen bij het Front Office Studentenzaken. Je kunt via het contactformulier kiezen om dit BBC direct naar de instelling van jouw keuze te laten mailen (graag specificeren), het af te halen bij de Frontoffice, of naar je correspondentieadres te laten sturen. Vermeld wel je studentnummer en voor welke andere instelling of universiteit dit een bewijs is, anders kunnen wij het bewijs niet uitgeven! 

Kijk op de FAQ Wat is een BBC voor meer informatie over BBC’s of jij in aanmerking komt voor het opvragen en/of inleveren van een BBC.

 

Meer informatie

Mijn collegegeld zou 25 oktober worden afgeschreven, maar dat is nog niet gebeurd, wat nu?

Door onvoorziene omstandigheden wordt het collegegeld geïncasseerd op 27 oktober in plaats van op de eerder gecommuniceerde datum 25 oktober. Als je in één keer betaalt, wordt het volledige bedrag op de eerste datum afgeschreven.

Hoe vraag ik een LU-Card aan?

Voor het aanvragen van een LU-Card moet je éérst je correspondentieadres controleren in uSis. Als dit niet klopt, moet je dat eerst aanpassen in Studielink en een dag wachten, zodat je LU-Card naar het juiste adres wordt verstuurd.

Voor de LU-Card moet je een pasfoto uploaden in Account Self Service. Je kunt ook een pasfoto laten maken bij de Frontoffice Studentenzaken of bij de Servicedesk Wijnhaven.

Aan welke eisen moet de pasfoto op mijn LU-Card voldoen?

  • Kleurenfoto
  • Bestandsformaat JPG, BMP, GIF of PNG
  • Grootte van de foto maximaal 2MB
  • Minimale afmeting 300 x 400 pixels (breedte x hoogte)
  • Gezicht voldoende groot (70-80% van het beeld)
  • Ogen en gehele gezicht goed zichtbaar
  • Recht van voren, gezicht gecentreerd en rechtop
  • Scherp en contrastrijk
  • Egale, lichte achtergrond

Na het uploaden van je pasfoto wordt de LU-Card binnen 5 tot 10 werkdagen opgestuurd naar je correspondentieadres. 

Studenten met een buitenlands adres kunnen hun LU-Card een week na het uploaden van de pasfoto bij de Frontoffice Studentenzaken ophalen. Je krijgt een email van Studentenzaken zodra je LU-Card klaar is om afgehaald te worden. Als je in Den Haag woont, kan je met een antwoord op die email aanvragen of het doorgestuurd wordt naar de Servicedesk Wijnhaven.
HOVO-studenten kunnen een LU-Card aanvragen via het LU-Card Steunpunt van de Universiteitsbibliotheek. Neem een geldig legitimatiebewijs mee!


De LU-Card moet na ontvangst nog geactiveerd worden bij een LU-Card Steunpunt. Zie onderstaande link voor de verschillende locaties van de steunpunten. Neem daarbij altijd een geldig legitimatiebewijs mee!


Meer informatie

Ik kan me niet aanmelden voor tentamens in uSis. Wie kan ik om hulp vragen?

Is je studenteninschrijving in orde en heb je je (nieuwe) collegekaart ontvangen?
  • Zo ja, neem dan contact op met de onderwijsadministratie van je opleiding of faculteit voor hulp bij de tentamenaanmelding.
  • Zo nee, neem dan contact op met de Frontoffice Studentenzaken om de status van je studentenregistratie te controleren. Nadat je je registratie hebt voltooid, kun je je opnieuw registreren voor examens in uSis. Als je nog steeds problemen ondervindt, neem dan contact op met de onderwijsadministratie van je faculteit voor hulp.​

Hoe vraag ik een nieuwe collegekaart aan?

Binnen 6 tot 8 weken nadat je inschrijving voltooid is krijg je automatische een collegekaart thuisgestuurd. Als je deze kaart kwijtraakt kun je een nieuwe collegekaart aanvragen bij de Frontoffice Studentenzaken, in het Studentencentrum Plexus, Kaiserstraat 25. Ben je niet in de gelegenheid om langs te komen, dan kun je de collegekaart telefonisch aanvragen via 071 5278011 of per mail via info@leidenuniv.nl.  Vergeet in dit verzoek niet om je studentnummer te vermelden. Controleer van te voren of het juiste correspondentieadres in Studielink vermeld staat en pas dit indien nodig aan. Je nieuwe collegekaart wordt binnen 6 tot 8 weken opgestuurd.


Hoe komt het dat ik mijn collegekaart nog niet ontvangen heb?

Als je geen collegekaart hebt ontvangen maar je staat wel ingeschreven dan kan dit een aantal oorzaken hebben:

  • Je inschrijving is nog niet voltooid, check je inschrijfstatus in Studielink of bij de Frontoffice Studentenzaken
  • Je adres in Studielink klopt niet (pas je correspondentieadres in Studielink aan en vraag een nieuwe collegekaart aan bij het Frontoffice Studentenzaken.
  • Er is iets misgegaan met de verzending van je collegekaart.

 

Meer informatie

Na toelating, waarom moet ik mijn deelname bevestigen in uSis en welke deadline geldt hiervoor?

Waarom deelname bevestigen?
Als je in uSis je deelname aan de opleiding bevestigt, betekent dit niet dat je verplicht bent om aan de Universiteit Leiden te komen studeren. Je laat ons hiermee alleen weten dat je van plan bent om aan de opleiding te beginnen. De universiteit kan je dan belangrijke informatie sturen over de volgende stappen, en je faculteit kan je meer informatie geven over je aankomende studie.

Hoe eerder, hoe beter

Maak je keuze zo snel mogelijk. Zo voorkom je dat je deadlines of belangrijke informatie over je opleiding mist.

Keuze wijzigen

Je kunt je keuze nog wijzigen in uSis of door een e-mail te sturen aan het bachelorteam of masterteam van het Admissions Office.

Deadline definitieve keuze

Heb je een visum of verblijfsvergunning nodig? Die kun je pas aanvragen nadat je hebt bevestigd. Doe dit dus vóór de deadline voor de aanvraag van je visum/verblijfsvergunning.

​Als je geen visum of verblijfsvergunning nodig hebt, is de uiterste deadline de start van je opleiding.

Contactformulier

Veel gestelde vragen

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht je inschrijvingsverklaring nodig hebben voor een derde partij met stempel en/of handtekening, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Omdat onze kantoren op dit moment gesloten zijn, kan een aanvraag van een fysiek document langer duren dan normaal.


Meer informatie

Hoe kan ik collegegeld betalen?

Er zijn een aantal manieren waarop je het collegegeld kunt betalen wanneer je ingeschreven wilt worden als student.

  • Digitale machtiging (via Studielink). Dit kan je via Studielink aangeven. Dit is de enige optie in termijnen voor EU-studenten. Je hebt hier een ‘SEPA’-bankrekening met een IBAN-nummer voor nodig.
  • Overschrijving van het gehele collegegeldbedrag. Dit moet voorafgaand aan je collegejaar volledig worden gedaan.
  • Pinnen van het gehele collegegeldbedrag bij de Front Office Studentenzaken (niet met creditcard). Dit moet voorafgaand aan je collegejaar volledig worden gedaan. Met creditcardbetalingen kan het zijn dat er additionele kosten bijkomen.
  • Betaling via factuur naar werkgever. Dit kan je aanvragen via de Financiële Administratie: fa@sea.leidenuniv.nl
  • Inleveren van een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC). Let hiervoor op de voorwaarden van wettelijk collegegeld.

Afhankelijk van de betaalmethode kun je kiezen voor een incasso ineens of voor een betaling in termijnen.

 

Meer informatie

Er is geen (termijn van het) collegegeld afgeschreven, wat nu?

Wanneer het niet gelukt is om (een termijn van) het collegegeld af te schrijven, ontvang je hier na ongeveer twee weken een email over op je uMail-account. Je wordt daarin verzocht het bedrag zelf over te maken. Als je het bedrag al weet, hoef je de email niet af te wachten en kun je het ook al eerder overmaken. Let op: doe dit altijd onder vermelding van je studentnummer! Informeer verder altijd bij je bank naar een eventuele incassoblokkade op je bankrekening in verband met toekomstige termijnen. Als je contact wilt opnemen met de financiële administratie dan kan dat van maandag tot en met vrijdag, tussen 9:00 en 17:00 op telefoonnummer 071-5273160, of via de mail op fa@sea.leidenuniv.nl.

Let op: je inschrijving kan worden geannuleerd als je niet tijdig betaalt. Eventuele herinschrijvingen of diplomeringen kunnen ook worden geblokkeerd bij betalingsachterstanden.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een nieuw bewijs betaald collegegeld (BBC) aan?

Een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC) kun je aanvragen bij het Front Office Studentenzaken. Je kunt via het contactformulier kiezen om dit BBC direct naar de instelling van jouw keuze te laten mailen (graag specificeren), het af te halen bij de Frontoffice, of naar je correspondentieadres te laten sturen. Vermeld wel je studentnummer en voor welke andere instelling of universiteit dit een bewijs is, anders kunnen wij het bewijs niet uitgeven! 

Kijk op de FAQ Wat is een BBC voor meer informatie over BBC’s of jij in aanmerking komt voor het opvragen en/of inleveren van een BBC.

 

Meer informatie

Mijn collegegeld zou 25 oktober worden afgeschreven, maar dat is nog niet gebeurd, wat nu?

Door onvoorziene omstandigheden wordt het collegegeld geïncasseerd op 27 oktober in plaats van op de eerder gecommuniceerde datum 25 oktober. Als je in één keer betaalt, wordt het volledige bedrag op de eerste datum afgeschreven.

Hoe vraag ik een LU-Card aan?

Voor het aanvragen van een LU-Card moet je éérst je correspondentieadres controleren in uSis. Als dit niet klopt, moet je dat eerst aanpassen in Studielink en een dag wachten, zodat je LU-Card naar het juiste adres wordt verstuurd.

Voor de LU-Card moet je een pasfoto uploaden in Account Self Service. Je kunt ook een pasfoto laten maken bij de Frontoffice Studentenzaken of bij de Servicedesk Wijnhaven.

Aan welke eisen moet de pasfoto op mijn LU-Card voldoen?

  • Kleurenfoto
  • Bestandsformaat JPG, BMP, GIF of PNG
  • Grootte van de foto maximaal 2MB
  • Minimale afmeting 300 x 400 pixels (breedte x hoogte)
  • Gezicht voldoende groot (70-80% van het beeld)
  • Ogen en gehele gezicht goed zichtbaar
  • Recht van voren, gezicht gecentreerd en rechtop
  • Scherp en contrastrijk
  • Egale, lichte achtergrond

Na het uploaden van je pasfoto wordt de LU-Card binnen 5 tot 10 werkdagen opgestuurd naar je correspondentieadres. 

Studenten met een buitenlands adres kunnen hun LU-Card een week na het uploaden van de pasfoto bij de Frontoffice Studentenzaken ophalen. Je krijgt een email van Studentenzaken zodra je LU-Card klaar is om afgehaald te worden. Als je in Den Haag woont, kan je met een antwoord op die email aanvragen of het doorgestuurd wordt naar de Servicedesk Wijnhaven.
HOVO-studenten kunnen een LU-Card aanvragen via het LU-Card Steunpunt van de Universiteitsbibliotheek. Neem een geldig legitimatiebewijs mee!


De LU-Card moet na ontvangst nog geactiveerd worden bij een LU-Card Steunpunt. Zie onderstaande link voor de verschillende locaties van de steunpunten. Neem daarbij altijd een geldig legitimatiebewijs mee!


Meer informatie

Ik kan me niet aanmelden voor tentamens in uSis. Wie kan ik om hulp vragen?

Is je studenteninschrijving in orde en heb je je (nieuwe) collegekaart ontvangen?
  • Zo ja, neem dan contact op met de onderwijsadministratie van je opleiding of faculteit voor hulp bij de tentamenaanmelding.
  • Zo nee, neem dan contact op met de Frontoffice Studentenzaken om de status van je studentenregistratie te controleren. Nadat je je registratie hebt voltooid, kun je je opnieuw registreren voor examens in uSis. Als je nog steeds problemen ondervindt, neem dan contact op met de onderwijsadministratie van je faculteit voor hulp.​

Hoe vraag ik een nieuwe collegekaart aan?

Binnen 6 tot 8 weken nadat je inschrijving voltooid is krijg je automatische een collegekaart thuisgestuurd. Als je deze kaart kwijtraakt kun je een nieuwe collegekaart aanvragen bij de Frontoffice Studentenzaken, in het Studentencentrum Plexus, Kaiserstraat 25. Ben je niet in de gelegenheid om langs te komen, dan kun je de collegekaart telefonisch aanvragen via 071 5278011 of per mail via info@leidenuniv.nl.  Vergeet in dit verzoek niet om je studentnummer te vermelden. Controleer van te voren of het juiste correspondentieadres in Studielink vermeld staat en pas dit indien nodig aan. Je nieuwe collegekaart wordt binnen 6 tot 8 weken opgestuurd.


Hoe komt het dat ik mijn collegekaart nog niet ontvangen heb?

Als je geen collegekaart hebt ontvangen maar je staat wel ingeschreven dan kan dit een aantal oorzaken hebben:

  • Je inschrijving is nog niet voltooid, check je inschrijfstatus in Studielink of bij de Frontoffice Studentenzaken
  • Je adres in Studielink klopt niet (pas je correspondentieadres in Studielink aan en vraag een nieuwe collegekaart aan bij het Frontoffice Studentenzaken.
  • Er is iets misgegaan met de verzending van je collegekaart.

 

Meer informatie

Na toelating, waarom moet ik mijn deelname bevestigen in uSis en welke deadline geldt hiervoor?

Waarom deelname bevestigen?
Als je in uSis je deelname aan de opleiding bevestigt, betekent dit niet dat je verplicht bent om aan de Universiteit Leiden te komen studeren. Je laat ons hiermee alleen weten dat je van plan bent om aan de opleiding te beginnen. De universiteit kan je dan belangrijke informatie sturen over de volgende stappen, en je faculteit kan je meer informatie geven over je aankomende studie.

Hoe eerder, hoe beter

Maak je keuze zo snel mogelijk. Zo voorkom je dat je deadlines of belangrijke informatie over je opleiding mist.

Keuze wijzigen

Je kunt je keuze nog wijzigen in uSis of door een e-mail te sturen aan het bachelorteam of masterteam van het Admissions Office.

Deadline definitieve keuze

Heb je een visum of verblijfsvergunning nodig? Die kun je pas aanvragen nadat je hebt bevestigd. Doe dit dus vóór de deadline voor de aanvraag van je visum/verblijfsvergunning.

​Als je geen visum of verblijfsvergunning nodig hebt, is de uiterste deadline de start van je opleiding.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.