Laat rechters altijd luisteren naar ouders bij uithuisplaatsing kinderen

Ouders worden niet altijd gehoord bij verlenging van uithuisplaatsingen van kinderen. Alleen als ouders zelf de rechter vragen om een zitting, kunnen zij hun zegje doen. ‘Dat is de omgekeerde wereld’, zegt Mariëlle Bruning, hoogleraar Jeugdrecht in De Nieuws BV.

De bal ligt bij de ouders

Uithuisplaatsingen gelden steeds voor een jaar, legt Bruning in het programma uit. ‘Als jeugdbeschermingsorganisaties willen dat een kind langer uit huis geplaatst blijft, dan moeten rechters over zo’n besluit tot verlenging beslissen. Ouders krijgen dan van de rechter een brief waarin hen wordt gevraagd of zij over de verlenging willen worden gehoord.’ Laten ouders de rechters niets weten, dan beslissen rechters over de verlenging zonder de ouders te hebben gesproken. Een uithuisplaatsing kan dan weer met een jaar worden verlengd.

Volgens Bruning zou het bij zo’n ingrijpend besluit normaal moeten zijn dat rechters met ouders praten. ‘Het is vreemd om ouders zelf verantwoordelijk te maken om te reageren als ze een zitting willen. Dat is eigenlijk een beetje de omgekeerde wereld.’ Rechters nemen volgens haar ten onrechte aan dat ouders daadwerkelijk in staat zijn geweest om op een brief te reageren. Bruning: ‘Het kan ook heel goed zijn dat ouders niet begrijpen dat zij moeten reageren, of dat zij de brief niet hebben ontvangen.’

Oorzaak: werkwijze rechtbanken

De huidige gang van zaken volgt niet uit een wet, maar uit een werkwijze van rechtbanken, legt Bruning uit. Vanwege eerdere kritiek, ook van rechters, beloven rechtbanken al jaren deze werkwijze te zullen veranderen. Bruning: ‘Maar dat gebeurt maar niet.’ Gedupeerde ouders en advocaten die ouders en kinderen in dit soort zaken bijstaan, zijn het zat. Zij begonnen daarom een procedure tegen de Nederlandse Staat. De uitspraak in de zaak wordt later deze maand verwacht.

Luister het hele radio-interview van De Nieuws BV met Mariëlle Bruning (8 minuten) terug op de website van NPO Radio 1. In artikelen van de landelijke kranten het Algemeen Dagblad (€) en Trouw (€) lees je meer achtergrondinformatie over de rechtszaak.