Vacature student-lid Instituutsbestuur Bestuurskunde 2023-2024

16 mei 2023

Het Instituut Bestuurskunde zoekt voor het studiejaar 2023-2024, vanaf september, een student-lid voor het instituutsbestuur.

Het instituutsbestuur

Het Instituut Bestuurskunde staat onder leiding van het instituutsbestuur, bestaande uit de wetenschappelijk directeur, de onderwijsdirecteur, de instituutsmanager en het student-lid. Het student-lid wordt benoemd voor een periode van één jaar, met optie tot verlenging.

Het instituutsbestuur is verantwoordelijk voor de werkzaamheden van degenen die tot het instituut behoren en bevordert de samenhang van onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. Zij doet dit zowel voor de Bachelor Bestuurskunde als de masters Management van de Publieke Sector en Public Administration.

In samenwerking met de programmadirecteuren van bovenstaande opleidingen functioneert het instituutsbestuur tevens als opleidingsbestuur. Opleidingsbesturen zijn verantwoordelijk voor het opstellen en de goede uitvoering van het onderwijsprogramma van de opleidingen. Opleidingsbesturen zorgen er van jaar tot jaar voor dat het onderwijs van de opleidingen georganiseerd wordt.

Samenstelling

Het instituutsbestuur is als volgt samengesteld:

• Prof. dr. B. Steunenberg; Wetenschappelijk directeur
  • Dr. M. Beerkens; Onderwijsdirecteur
  • Drs. O.A. Onemu; Instituutsmanager
  • R. Coelen BSc; Student-lid

Het student-lid neemt deel aan het instituutsbestuur en wordt om input gevraagd op de verschillende onderwerpen die binnen het instituutsbestuur worden besproken. Hierbij valt te denken aan:

• Het curriculum van de bachelor en de masters;
  • Het Onderwijs- en Examenreglement (OER);
  • De onderwijsevaluaties;
  • De studeerbaarheid en studenttevredenheid van de Bachelor en Masters;
  • Feedback van vertegenwoordigingsorganen zoals de opleidingscommissies en de faculteitsraad;
  • Werving van personeel van het instituut.

Op deze onderwerpen vertegenwoordig je als student-lid het perspectief van de student. Je vormt daarmee een belangrijke schakel tussen het instituutsbestuur en de studenten uit de opleidingen die in het instituut zijn ondergebracht. Daarnaast doe je als student-lid waardevolle ervaringen op, die ook na je studie van pas zouden kunnen komen.

De functie

Het takenpakket van het student-lid omvat:

• Het bijwonen van formele en informele bijeenkomsten t.b.v. studentenvertegenwoordiging;
  • Het onderhouden van contacten met de studievereniging B.I.L. en de facultaire assessor;
  • Het voorbereiden van en deelnemen aan vergaderingen aangaande universitair beleid;
  • Het onderhouden van een relationeel netwerk binnen het Instituut Bestuurskunde;
  • Het organiseren van de verkiezingen voor de opleidingscommissies;
  • Het deelnemen aan sollicitatiecommissies voor (universitair) docenten bij het instituut.

Profiel

• Je beschikt over bestuurlijke sensitiviteit en integriteit;
  • Je bent flexibel, enthousiast en betrokken bij de studie;
  • Je hebt nauw contact met de studenten en de studievereniging B.I.L.;
  • Je hebt goede communicatieve vaardigheden;
  • Je bent gedurende het gehele studiejaar gemiddeld 10 uur per week beschikbaar (tegen het JobMotion tarief);
  • Je beschikt over een uitgebreid relationeel netwerk binnen Bestuurskunde.

Sollicitatieprocedure

Solliciteer door uiterlijk 18 juni je CV en motivatiebrief te sturen naar Oke Onemu (o.a.onemu@fgga.leidenuniv.nl). Hier kan je ook terecht voor vragen over de procedure. Vragen over de invulling van de functie kun je sturen naar het huidige student-lid, Rassoul Coelen (r.coelen@fgga.leidenuniv.nl).