KOG krijgt een groene gevel

13 juni 2023

Het Kamerlingh Onnes gebouw krijgt aan de achterkant een ‘groene gevel’. Een groene gevel is een met planten begroeide muur. Niet alleen qua esthetiek is het een verbetering ten opzichte van de grauwe, houten constructie, maar het is ook duurzame blikvanger. De planten absorberen warmte en houden de gevel koel in de zomer. Ook is het goed voor de biodiversiteit omdat ze insecten, vogels en andere beestjes lokken én goed voor de omgeving omdat de planten fijnstof uit de lucht halen.

Een ‘go’ voor groen
Samen met afdeling Vastgoed Universiteit Leiden is facilitair manager van onze faculteit Alexander van Drooge al een tijdje bezig met het verwijderen en aanpassen van het ‘hekwerk’ aan de buitenzijde van onze achtergevel (Zonneveldstraat). Inmiddels is er vanuit de faculteit een ‘go’ gegeven om de vergunningsaanvraag te starten voor het verwijderen van het houtwerk en aanbrengen van groen op de gevel.

Buurtbewoners en studenten
“De achtergevel van het KOG is al jaren een doorn in het oog van de buurtbewoners: die vinden het er niet mooi uitzien. In een buurtbijeenkomst  werd in eerste instantie het plan gepresenteerd om de gevel weer te herstellen naar hoe het ooit was. Echter werd daar geopperd om te onderzoeken naar de mogelijkheden voor groen. Tegelijkertijd begeleidde ik een groep studenten die bezig was met een minor van
Centrum voor Milieuwetenschappen (CML) om te onderzoeken hoe meer groen in de stad gerealiseerd kan worden. Aan de hand daarvan ben ik met Vastgoed en de architect Gerard Smit om de tafel gaan zitten. En dit plan is eruit gekomen. Daarbij is het huidige houtwerk aan het rotten en dat geeft veiligheidsproblemen.”, aldus van Drooge.

De (voorlopige) tekening en overige info is te bezichtigen op de B4-gang  bij kamer B4.35

Hergebruik hout
De houten delen van het hekwerk die nog geschikt zijn, worden hergebruikt voor de nieuw te realiseren fietsenstalling bij het Gorlaeus collegezalengebouw op het BioSciencePark (In de volksmond ook wel de schotel genoemd). Hoewel er pas kan worden gekeurd nadat al het hout is gedemonteerd, is de verwachting dat 70%  van het hout kan worden hergebruikt.

Hoe nu verder…
Er wordt nu eerst een omgevingsvergunningstraject gestart bij de gemeente Leiden. Dat voorbereiden en indienen kost een paar weken, waarna bewoners nog 6 weken de tijd hebben om bezwaar in te dienen. Zonder bezwaar kan worden gestart met de ontmanteling en wederopbouw. In verband met de planten moet het opbouwen in het vroege voorjaar gebeuren. Hierdoor zal de uiteindelijke realisatie nog een klein jaar duren.