Richtlijnen alcoholgebruik Faculteit der Rechtsgeleerdheid

14 februari 2024

In het streven naar een positieve, veilige en gezonde omgeving voor medewerkers, studenten en bezoekers, benadrukt de Universiteit Leiden dat werk en alcohol niet samengaan, gezien de mogelijke negatieve effecten op prestaties, veiligheid en samenwerking. De bestaande richtlijnen voor alcoholgebruik zijn onlangs opnieuw onder de loep genomen. Het faculteitsbestuur brengt deze richtlijnen graag weer onder de aandacht.

Het gebruik van alcohol in de facultaire gebouwen is onder bepaalde voorwaarden toegestaan. Daarbij erkennen we de waarde van sociale bijeenkomsten en hebben we specifieke regels en procedures opgesteld om verantwoord alcoholgebruik tijdens bijeenkomsten, recepties en borrels te faciliteren. Hieronder alvast een aantal belangrijke regels:

• Tijdens het werk is het niet toegestaan onder invloed te zijn van alcohol;
  • Leidinggevenden zien toe op naleving van de regels;
  • Bij bijeenkomsten en borrels wordt alleen fris, (alcoholvrij) bier of wijn geschonken (geen sterke drank);
  • De inname van alcohol gebeurt met mate: medewerkers, studenten en overige aanwezigen zijn zelf verantwoordelijk voor de bewaking hiervan. De faculteit schenkt uiteraard geen alcohol aan personen jonger dan de wettelijke leeftijdgrens;
  • Opslag van alcohol in werkruimten is niet toegestaan, behalve voor tijdelijk gebruik tijdens bijeenkomsten;
  • Specifieke regels voor studieverenigingen zijn van toepassing;
  • Medewerkers van afdelingen en instituten vragen deze toestemming aan bij de Wetenschappelijk Directeur, andere medewerkers vragen toestemming aan bij de facilitair manager van de faculteit. Voor studieverenigingen geldt dat ze toestemming moeten vragen aan de assessor;
  • Recepties en borrels beginnen op werkdagen na 16:00 uur en eindigen uiterlijk om 20:00 uur. Het faculteitsbestuur kan een uitzondering maken op deze regels;
  • Er zijn specifieke regels voor tijden, groepsgroottes en eventuele kosten van BHV’er(s) en/ of beveiliging.

Lees hier de richtlijnen voor alcoholgebruik van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid.