‘Honours-studenten gaan verschil maken’

Falling in love with the Honours Academy. Zo heet de bijeenkomst op 14 februari 2013, Valentijnsdag, waarop zo’n 150 docenten, contactpersonen, studenten en vertegenwoordigers van middelbare scholen en bedrijven brainstormen over de ware Honours Academy. Hierin zijn extra onderwijs en activiteiten voor talentvolle en gemotiveerde studenten ondergebracht. Ideeën genoeg, constateert dean prof.mr.drs. Willemien den Ouden.

Profilering

Superenthousiast is ze, Willemien den Ouden, sinds september dean van de Honours Academy. In deeltijd, want haar onderzoek bij de afdeling Staats- en bestuursrecht loopt gewoon door. ‘Maar de kans om het Honours onderwijs van Leiden een duidelijk profiel, één gezicht te geven, dat was te leuk om te laten schieten’, zegt ze lachend.

Op het gebied van honours-onderwijs bloeiden de afgelopen jaren vele bloemen bij de Leidse universiteit. Met de komst van de Honours Academy zijn ze bij elkaar in één perk geplant, met samenhang in de compositie. Den Ouden vertelt dat alle fases nu een leiderschapscomponent bevatten. ‘Dat was een logische stap. Studenten die in aanmerking komen voor honours-onderwijs zijn niet alleen slim, ze zijn ook gedreven, nemen verantwoordelijkheid en willen verschil maken. Dat zullen ze ook. Ze komen waarschijnlijk op verantwoordelijke functies terecht in de wetenschap, het bedrijfsleven of de maatschappij en zullen leiding gaan geven.’

Pre-University College: al echt wetenschappelijk onderwijs

Aanspreken van studenten

Een uitdaging is het aanspreken van de gemotiveerde en getalenteerde studenten, aldus Den Ouden.‘Niemand vindt zichzelf excellent. Als je zoiets rechtstreeks tegen studenten zegt, lopen ze het liefst meteen weg. Ze weten nog niet dat een flink deel van hen de leiders van morgen zijn. Ik wist op die leeftijd ook nog niet dat ik ooit op deze stoel zou zitten.’

Honours College: ook gezelligheid speelt een rol.

Vernieuwing

Plannen heeft Den Ouden ook. Falling in love with the Honours Academy staat mede in het teken daarvan. De Utrechtse sociologe prof.dr. Christien Brinkgreve is keynote speaker. Ze spreekt over leidinggeven met gezag en over wat nodig is om gezag te verwerven. Dan zijn er tien workshops.

Leiden Leadership Programme: zoeken naar de leider in jezelf.

Uit de comfortzone

Den Ouden wil de excellentie-programma’s meer flexibiliseren en beter laten aansluiten op de individuele student. ‘Wat heeft iemand nog nodig, welke kennis of vaardigheden?’ En meer instroommomenten. ‘Voor de laatbloeiers. Later instromen moet mogelijk zijn.’ Ze wil ook dat alle honours-studenten uit hun comfortzone komen. ‘Dat moet, vind ik. Een dubbele bachelor volgen aan de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen? Prachtig, maar ook het spoor oversteken. Mengen, praten met studenten en docenten van andere faculteiten. Niet blijven hangen in wat veilig en bekend is. Vandaar dat de honours-bachelors in de toekomst ook een bovenfacultaire module moeten volgen, zoals een skills lab, samen met studenten van andere faculteiten.’

Input van studenten

Op de bijeenkomst van 14 februari wordt direct aan de studenten gevraagd welke kennis ze willen vergaren. Door een directe benadering komen studenten vaak met ontzettend leuke ideeën, merkt Den Ouden. Er zijn al enkele activiteiten met een flinke dosis studenteninbreng geweest, zoals op 3 december 2012 toen studenten van het Leiden Leadership Programme met minister Plasterk en andere leiders in het openbaar bestuur bespraken hoe de betrokkenheid van jongeren daarbij kan worden vergroot.

Honours Community

Een ander voorbeeld van studenteninitiatief is de oprichting van de stichting Leiden Honours Community in 2011. De sociale en wetenschappelijke activiteiten van de stichting – lezingen, excursies - zijn toegankelijk voor alle honours-studenten van de Universiteit Leiden die zich als lid van de community hebben aangemeld. Het doel is de studenten uit verschillende vakgebieden met elkaar in contact te brengen en het begin van een netwerk te geven.

(12 februari 2013/Annette Emerenciana, student Bio-Farmaceutische Wetenschappen en Honours College, en Nieuwsredactie Universiteit Leiden/CH)