Keuzegids over Geesteswetenschappen: 4 keer zeer goed en 1 topopleiding

Vijf opleiding van de Faculteit Geesteswetenschappen scoren opvallend goed in de nieuwe Keuzegids Universiteiten 2016. Het gaat om Chinastudies, Taalwetenschap, Wijsbegeerte en Oude culturen van de mediterrane wereld. De bacheloropleiding Griekse en Latijnse taal en cultuur heeft daarbij het predicaat ‘topopleiding’ gekregen.

Topopleiding Griekse en Latijnse taal en cultuur

Net als de afgelopen twee jaar mag Griekse en Latijnse taal en cultuur zich komend jaar een ‘topopleiding’ noemen volgens de Keuzegids. Vooral de kwaliteit van de docenten wordt erg gewaardeerd en krijgt de hoogste score. Ook op studiefaciliteiten, inhoud en op de beoordeling door experts scoort Griekse en Latijnse taal en cultuur goed. In het algemeen ‘dik in orde’ volgens de Keuzegids.

Zeer goed: Chinastudies, Taalwetenschap, Wijsbegeerte, Oude culturen van de mediterrane wereld

Chinastudies scoort een hoge score van 72 in de vergelijking van de Keuzegids. Zowel studenten als experts zijn daar enthousiast over het niveau en docentkwaliteit. Ook van Oude culturen van de mediterrane wereld (score 70) worden  het programma en deskundigheid van docenten uitvoerig geprezen.

Ook voor Taalwetenschap zit je goed in Leiden, aldus de Keuzegids. Over kwaliteit van het programma en docenten zijn de studenten positief.

Studenten van Wijsbegeerte zijn volgens de Keuzegids, naast de inhoud en wetenschappelijke vorming, erg te spreken over het aantal contacturen en over de goede organisatie van hun opleiding. De opleiding scoort een totaalscore van 70.

Universiteit Leiden 3e van Nederland

Net als vorig jaar is de Universiteit Leiden derde, na de Nijmeegse Radboud Universiteit en de Rijksuniversiteit Groningen. De Keuzegids Universiteiten vergelijkt verwante opleidingen bij universiteiten. Dit gebeurt op basis van prestaties, zoals contacturen, groepsgrootte, het aantal behouden studenten na het eerste jaar en het percentage studenten dat tijdig een diploma haalt. Vergelijking gebeurt tevens op basis van studentenoordelen over onder andere inhoud, docenten, praktijkgerichtheid en faciliteiten. Ook de mening van experts over de opleidingen wordt meegenomen in de vergelijking. De verschillen in de scores tussen de universitaire opleidingen zijn meestal klein.