Annelinde Vandenbroucke: 'Wetenschap voor en door jongeren'

Annelinde Vandenbroucke ontving in december 2020 de nieuwe beurs voor wetenschapscommunicatie voor NeurolabNL Young. Deze subsidie zal haar helpen bij haar missie: wetenschap aantrekkelijk maken voor en door jongeren. Waarom jongeren belangrijk zijn voor de wetenschap en andersom vertelt Vandenbroucke voor Humans of Psychology.

‘Als je jongeren niet vraagt naar hun mening over wat interessant onderzoek is, dan mis je een heel groot deel van de samenleving'

Wat gebeurt er in het project NeurolabNL Young?

We willen communicatie over wetenschap aantrekkelijk maken voor jongeren. Belangrijk is dat we vooral willen dat jongeren daarbij zelf een grote rol spelen. Jongeren bereik je het beste als je ze laat vertellen welke informatie zij het meest interessant en nuttig vinden, want dat kunnen wij als volwassenen natuurlijk minder goed inschatten. Ook willen we ze laten nadenken over de kanalen. Als ik een interessant filmpje maak, weet ik niet waar ik het moet plaatsen en hoe je jongeren aanspreekt. Daar gebruiken we hun input voor.

Annelinde Vandenbroucke is programmacoördinator van de Startimpuls van NeurolabNL, een nationaal project voor onderzoek van hersen, cognitie en gedrag. Voor NeurolabNL Young kreeg NeurolabNL samen met maatschappelijke partners een NWO-subsidie voor wetenschapscommunicatie, in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA).
NWO - Wetenschapscommunicatie en Outreach

Annelinde Vandenbroucke

Wat doen jullie met de NWA-beurs voor wetenschapscommunicatie?

We gaan in ieder geval een aantal jongerenambassadeurs aannemen. Daarvoor willen we het liefst studenten van verschillende opleidingsniveaus bij elkaar brengen. Zo heb ik eerder projecten gedaan met jongeren van het mbo. Dat was fantastisch, want zij hebben natuurlijk hun eigen expertise in communicatie. Zo iemand zou ik jongerenambassadeur willen maken, en dan bijvoorbeeld in combinatie met iemand van wetenschapscommunicatie. Dan laat ik ze samen het project begeleiden, waarbij ze met nog meer jongeren nadenken over de onderwerpen, zoals motivatie op school of sociale buitensluiting. Dan bedenken we welke onderzoeksresultaten voor hen interessant zijn en welk mediaproduct we willen maken. En dan op basis daarvan met de jongerenambassadeurs dat product ontwikkelen en verspreiden.

Is het ook de bedoeling dat de jongeren zelf schrijven of filmen?

Zeker! Ik weet nog niet of ik ze echt zelf dingen zou laten maken, want ik denk dat het altijd goed is om er dan bijvoorbeeld een filmmaker bij te betrekken. Maar het is wel een goed idee om jongeren zelf interviews te laten doen of ze een animatie te laten maken, als ze dat leuk vinden. Maar het medium ligt nog helemaal open. Misschien dat we wel een nieuwe website voor ze maken. Maar ook een eigen Instagramaccount zou leuk zijn.

Waarom de thema’s onderwijs, veiligheid, gezondheid?

Het zijn de fundamenten van de samenleving: onderwijs, veiligheid en gezondheid zijn basisbehoeften. En dat geldt natuurlijk ook voor jongeren. Daarom wil je ze informeren en steunen om daarin de juiste keuzes te maken. We kijken naar de praktische toepassing van onderwijs en veiligheid. Wat verandert er in de ontwikkeling bij jongeren? En hoe kunnen ze kennis over hun eigen hersen- en gedragsontwikkeling gebruiken in hun eigen onderwijs of voor hun eigen veiligheid?

Wat wil je in de toekomst met het platform?

Het zou echt geweldig zijn als wetenschapscommunicatie door en voor jongeren normaler wordt en meer de norm binnen onderzoek naar jeugd. Nu zijn het altijd de professionals en volwassenen die over jongeren praten. Maar het is een mooi doel als er bij elk project waarbij dat mogelijk is ook jongeren zelf betrokken zijn om mee te denken over het onderzoek en de verspreiding van de resultaten.

Als je jongeren niet vraagt naar hun mening wat interessant onderzoek is, dan mis je een heel groot deel van de samenleving. Zij zijn de toekomst. Wat zij interessant vinden, is over tien jaar voor hen waarschijnlijk nog steeds interessant. Die communicatie over wetenschap hoop ik op deze manier in gang te zetten.