andlun1 / Flickr / CC / by-nc

Van 7 tot en met 16 juni: Children’s Rights Moot Court 2021

Aan de internationale online pleitwedstrijd doen 48 studententeams van over de hele wereld mee. Het evenement wordt georganiseerd door de Universiteit Leiden en advocatenkantoor Baker McKenzie.

In deze editie van de tweejaarlijkse, meerdaagse pleitwedstrijd staan de rechten van kinderen centraal die opgroeien en leven in een kamp in een oorlogsgebied. De deelnemende teams, waarvan drie namens de Universiteit Leiden, zullen in meerdere rondes pleiten over de rechten van deze kinderen die leven onder zeer moeilijke omstandigheden. Daarnaast hebben de teams ook pleitnota’s geschreven die zijn beoordeeld door een internationaal panel van deskundigen. De fictieve casus werd dit jaar voorbereid door Dr. Meda Couzens, oud-promovenda van de Universiteit Leiden en thans als docent verbonden aan de Western Sydney University .

Van 7 tot en met 11 juni vinden de voorrondes plaats. Op 12 juni zal de Leidse wethouder Paul Dirkse bekendmaken welke acht teams doorgaan naar de kwartfinale. Vanaf dan wordt het een afvalrace, totdat op 16 juni de twee beste teams het tegen elkaar opnemen in de finale ten overstaan van een vijfkoppige rechtbank. Via het Twitteraccount @leidenlaw en de Facebookpagina van Baker McKenzie zullen geregeld updates worden geplaatst over de voortgang van de Children’s Rights Moot Court.

De deelnemende teams, bestaande uit twee tot vier studenten, volgden een masterclass bij Baker KcKenzie om getraind te worden in het pleiten. Ook het team van vrijwillige gelegenheidsrechters, dat bestaat uit ‘echte’ rechters maar ook uit andere juridische professionals, heeft een training achter de rug om de internationale teams zo vakkundig mogelijk te kunnen beoordelen en te stimuleren in het optimaliseren van hun prestaties. In de finale zal Judge Joyce Aluoch, voormalig vice-president van het Internationaal Strafhof in Den Haag, optreden als de voorzitter van het rechtscollege dat de prestaties beoordeelt van de finalisten.

Vanwege de coronamaatregelen vindt het evenement voor het eerst virtueel plaats. Daardoor is het evenement groter dan ooit tevoren en doen er meer teams van over de hele wereld mee. Eerdere edities van deze moot court vonden plaats in 2014, 2017 en 2019.

Wereldwijd fenomeen

Jaime Trujillo, bestuurslid van het internationale kantoor van Baker McKenzie, die het evenement namens Baker McKenzie organiseert, ziet uit naar het evenement. 'We zijn verheugd om samen te werken met de Universiteit Leiden voor dit zeer speciale initiatief. We hopen dat onze inspanningen zullen helpen om deze wedstrijd uit te laten groeien tot een wereldwijd fenomeen dat rechtenstudenten van over de hele wereld aantrekt.'

Ook hoogleraar Kinderrechten Ton Liefaard is enthousiast. 'In Baker McKenzie hebben we een partner gevonden die onze inzet voor internationale kinderrechten als een onderdeel van mensenrechten deelt. Dit partnerschap stelt ons in staat om deze unieke wereldwijde studentencompetitie verder te ontwikkelen, die niet alleen bijdraagt ​​aan de capaciteiten van studenten om zich bezig te houden met complexe kinderrechtenkwesties, maar ook het bewustzijn vergroot over het belang van recht als het gaat om de bescherming van kinderen.'

Lees hier meer informatie over de Children’s Rights Moot Court 2021. Lees hier meer over de betrokkenheid van Baker McKenzie bij de pleitwedstrijd. De Children’s Rights Moot Court 2021 wordt ook ondersteund door CREAN.