De dag van Jasper

Jasper Knoester is de decaan van de Faculteit Wiskunde & Natuurwetenschappen. Hoe gaat het met hem, wat doet hij precies en hoe ziet zijn dag eruit? In elke nieuwsbrief geeft Jasper een inkijkje in zijn leven.

Maandag 11 september

‘Rond kwart over acht ben ik op kantoor. Het belooft een interessante en gevarieerde dag te worden. Om half negen open ik de online overlegvergadering van het Bestuur en de Raad van Toezicht van NeCEN, de nationale faciliteit voor cryogene electronenmicroscopie die in onze faculteit is ingebed. De stormachtige ontwikkelingen in deze techniek van het afgelopen decennium hebben dit tot een onmisbare faciliteit in de structuuranalyse van biologische en zachte materialen gemaakt. We bezien in overleg met landelijke partners hoe we deze up-to-date kunnen houden. Dat zal de komende jaren een grote investering vergen, een zware missie die niet mag falen en ik zet er met collega’s graag de schouders onder. We bespreken de stand van zaken in de diverse overleggen en bepalen de acties voor de komende weken.

Aansluitend is er opnieuw een online overleg, met een groot aantal deelnemers. Onderwerp is de oprichting van de landelijke Raad voor Aard- en Milieuwetenschappen (AMW).  Disciplinaire raden zijn de landelijke verbindingen tussen universiteiten op disciplineniveau. Met de toekenning van de sectorplannen AMW, is er behoefte ook voor deze discipline een raad op te richten en de bijeenkomst van vandaag heeft als doel dit proces in gang te zetten. Het is een constructief overleg, waarin goede voortgang wordt geboekt.

Aansluitend ben ik tot halverwege de middag bezig met personeelszaken, waarna ik met Carey de agenda voor de komende weken doorneem. Vervolgens bestudeer ik voorstellen voor een eredoctoraat. Tijdens de komende dies natalis van de universiteit wordt, net als elk jaar, een eredoctoraat uitgereikt. Onze faculteit heeft dit jaar de eer om de kandidaat te mogen nomineren bij rector en decanen. Er liggen een aantal interessante voorstellen vanuit de instituten, maar er is nog wat meer studie nodig om tot een besluit te komen, waarvoor ik nog twee dagen heb.

De middag eindigt met een kennismaking van het faculteitsbestuur met de nieuwe faculteitsraad. Veel nieuwe leden dit jaar. Naast de gebruikelijke grote wisseling binnen de studentgeleding, zijn er dit jaar ook veel nieuwe personeelsleden in de raad. Met de bestuurlijke transitie die we hebben ingezet en de implementatie van de nieuwe strategie belooft het een interessant jaar te worden, met uiteraard een belangrijke rol voor de raad.

Thuis eet ik snel met het gezin, waarna ik naar Diligentia ga in Den Haag, lekker dichtbij huis. Hier is vanavond een feestelijke bijeenkomst van de Koninklijke Maatschappij voor Natuurkunde ‘Diligentia’, die zijn 46-ste lustrum viert. Het wordt een prachtige avond waarin wetenschap en muziek, uitgevoerd door Practicum Musicae, hand in hand gaan. Jan van Ruitenbeek van het LION, inkomend voorzitter van de Maatschappij, praat het programma op fraaie wijze aan elkaar. Eerst is er een presentatie over muziek als medicijn, geïllustreerd met live muziek van het orkest. Daarna genieten we van de première van vier muziekstukken gecomponeerd door Florian van der Reijden, geïnspireerd op recente wetenschappelijk ontwikkelingen. Florian zelf licht zijn compositie toe en onze eigen Julia Cramer geeft uitstekend uitleg over de wetenschappelijk context. Na dit prachtige programma is er een receptie waar ik vele bekenden uit Leiden spreek. Blij fiets ik naar huis, ondanks de regen die inmiddels is begonnen. Wat leuk dat zo dicht bij huis deze prachtige verbinding met de wetenschap bestaat. Thuisgekomen doe ik verslag van wat ik allemaal heb gezien en gehoord vanavond. Gelukkig had ik in het weekend met een vooruitziende blik de overleggen van dinsdag al voorbereid, zodat ik op een redelijke tijd naar bed kan. Morgen weer een mooie dag, maar zo gevarieerd als vandaag zal hij vast niet worden.’