Subsidie opent deur om geheim plantengevoel te ontcijferen

Planten voelen niet alleen wanneer ze betast worden, maar kunnen zich daar ook aan aanpassen. Bijvoorbeeld door zich te versterken of te verdedigen. Maar hoe doen planten dit? Het consortium GreenTE (Green Tissue Engineering) heeft een Zwaartekracht-subsidie van bijna 23 miljoen euro gekregen om dit uit te zoeken.

De tastzin van planten gaat dus onder de loep: hoe kunnen zij aanrakingen registreren? Een schimmel die de plant wil binnendringen, een mens die over het gras heenloopt, of wind die door bladeren waait. De plant merkt het op en kan erop reageren.

Simulatie van plantenweefsel in VirtualLeaf. Bron: Lebovka et al.

​​​​​​​Modelleren en simulaties voor meer inzicht

Deze subsidie brengt onderzoekers van vele expertises bij elkaar. ‘In Leiden dragen we bij aan het modelleren van biomechanica in plantenweefsels,’ vertelt onderzoeker Roeland Merks. ‘Daarbij werken we nauw samen met onze partners. We gaan daarbij onze simulatietool “VirtualLeaf” verder ontwikkelen.’

Voor de onderzoeksinstituten IBL en MI betekent dit een mooie versterking van de mathematische biologie de komende tien jaar: een postdoc en promovendus de eerste vijf jaar en nog eens in de tweede periode van vijf jaar.

Lees meer over dit onderzoek in het persbericht van de WUR.

Het GreenTE-consortium staat onder leiding van onderzoekers Dolf Weijers en Joris Sprakel van Wageningen University & Research. Zij werken onder andere samen met onderzoekers van onze universiteit, evenals wetenschappers van Universiteit Utrecht, Radboud Universiteit Nijmegen, Technische Universiteit Eindhoven, Universiteit Groningen en VU Amsterdam.

Foto header: Chang Qinq (Unsplash)