Inclusief Leiderschap in de Publieke Sector

Welke factoren spelen een rol voor het tonen van inclusief leiderschap in publieke organisaties? Op vrijdagmiddag 4 juni gaf dr. Tanachia Ashikali antwoord op deze vraag door de belangrijkste bevindingen uit haar recente onderzoeksproject naar inclusief leiderschap te delen met academici en professionals.

Om responsiever en representatiever te zijn ten aanzien van een diverse en veranderende samenleving streven publieke organisaties steeds meer naar een inclusieve werkomgeving. Eerder onderzoek laat zien dat inclusief leiderschap cruciaal is voor het ontwikkelen van een dergelijke inclusieve werkomgeving. Er is echter nog weinig wetenschappelijke kennis over de determinanten van inclusief leiderschap. In 2019 heeft dr. Tanachia Ashikali daarom een subsidie ontvangen van het Leids Universiteits Fonds (LUF) voor een verdiepende studie naar inclusief leiderschap in publieke organisaties: What does it take to be an inclusive leader? Unravelling determinants of inclusive leadership in public organizations.

Wat bevordert inclusief leiderschap?

Zowel persoonlijke antecedenten als de organisatiecontext bepalen inclusief leiderschap. De volgende factoren spelen een bepalende rol voor inclusief leiderschap:

• De bescheidenheid van een leidinggevende: Bescheidenheid bevordert het vertonen van inclusief leiderschapsgedrag. Een bescheiden leidinggevende is iemand die zelfbewust is, open staat voor de ideeën van anderen, het team vooropstelt en waardering uitspreekt voor de kwaliteiten van teamleden.
  • Het diversiteitsperspectief: Het motief van organisaties en leidinggevenden om diversiteit en inclusie te waarderen en bevorderen. Een focus op het creëren van gelijkwaardige kansen en integreren & leren heeft een positief effect op inclusief leiderschap.
  • De organisatiecultuur: Leidinggevenden worden beïnvloed door verschillende aspecten vanuit de organisatiecultuur. De cultuurtypen variëren van een focus op stabiliteit en flexibiliteit, en een interne en externe focus. Een groepscultuur met een interne en flexibele focus gericht op teamwerk, participatie en persoonlijke ontwikkeling stimuleert inclusief leiderschap.

Bovendien zullen leidinggevenden met een intrinsieke motivatie voor diversiteit en inclusie de nodige bewegingsruimte gebruiken waardoor ze zich niet laten belemmeren door factoren in de organisatiecontext, zoals een hiërarchische cultuur, regels en procedures. Daarnaast spelen topmanagers een cruciale rol voor het ontwikkelen van en cultuur ter bevordering van inclusief leiderschap bij midden- en teammanagers.

Reflectie

Alhoewel de verworven inzichten een beter beeld geven van de determinanten van inclusief leiderschap, werpen de huidige ontwikkelingen ook weer nieuwe obstakels op. Een van de belemmeringen die zowel door leidinggevenden als medewerkers wordt ervaren, is het groter worden van teams terwijl een leidinggevende zich steeds meer op afstand bevindt. Daarnaast heeft ook de Covid-crisis voor meer afstand tussen teamleden en leidinggevenden gezorgd, wat mogelijk the impact van inclusief leiderschap en ervaren inclusiviteit belemmert.

Wil je ook op de hoogte blijven van andere activiteiten van het Leiden Leadership Centre? Volg ons dan op  LinkedIn en Twitter, schrijf je in voor de nieuwsbrief en luister naar de Leiden Leadership Podcast.