Universiteit Leiden wint vijf prijzen op IBA ICC Moot Court Competition

Het team uit Leiden heeft vijf prijzen gewonnen op de tiende editie van de IBA International Criminal Court (ICC) Moot Court Competition – English edition 2023, waaronder de prijs voor het beste regionale team uit Europa.

Ondanks dat het Leiden niet was gelukt om de finale te halen, heeft het team wel vijf prijzen binnen weten te slepen dankzij hun uitstekende prestatie tijdens de voorrondes. Het Leidse team is uiteindelijk vierde geworden van de 81 deelnemende teams, die uit wel 50 landen kwamen. Het team heeft de volgende prijzen behaald:

• Beste Regionale Team uit Europa
  • 1e Runner-up Beste Verweerder
  • 2e Runner-up Beste Verweerschrift
  • 2e Runner-up Beste Eiser
  • 2e Runner-up Beste Spreker van de Eiser (Hanne de Langhe)

Het Leidse team bestond uit Hanne de Langhe, Marion Delahousse, Lisa Sivertsen, Emma Ebmer en Victoria Luján Ecarri en werd gecoacht door Sze Hong Lam en Leon Warren. De leden van het team willen ook graag het wetenschappelijk personeel bedanken dat als gastrechters de oefensessies heeft bijgewoond en nuttige feedback heeft gegeven aan het team.

Finale in het ICC gebouw

Na twee jaar COVID-19 was het dit jaar weer mogelijk om de IBA ICC Moot Court Competition fysiek te houden in Den Haag. De finale werd gehouden op 9 juni 2023 in Courtroom I van het ICC in Den Haag. Na deze finale ronde is Universidade Federal da Bahia uit Brazilië als winnaar uitgekomen van de pleitwedstrijd. Universiteit Maastricht en Université libre de Bruxelles uit België zijn respectievelijk tweede en derde geworden. De prijs voor de beste spreker ging naar Maraya Mihaylova van Universiteit Maastricht. Van harte gefeliciteerd aan alle teams voor hun succesvolle deelname!

Wetenschappelijke ondersteuning

Deze Engelse editie van de ICC Moot Court Competition werd georganiseerd door het Grotius Centre for International Legal Studies, Universiteit Leiden en the International Bar Association. In het kader van het Academic Programme ondersteunt het ICC de organisatie van ICC Moot Court Competities in het Chinees, Engels, Russisch en Spaans met oog op mogelijke Arabische en Franse edities in de toekomst. Deze initiatieven spelen een cruciale rol bij het wekken van belangstelling voor het werk van het ICC bij academische gemeenschappen en bij het bevorderen en respecteren van het internationaal strafrecht.