Waarom zie je jezelf ondersteboven in een lepel? Julia Cramer legt het uit in Het Klokhuis

Als je in de holle kant van een lepel kijkt, zie je jezelf ondersteboven. 'Hoe komt dat?' vraagt een kijker van Het Klokhuis. Universitair docent Julia Cramer legt het op een begrijpelijke manier uit.

'Dat komt omdat het oppervlak vervormd is', legt Cramer uit. 'Licht dat binnenkomt, weerkaatst onder dezelfde hoek weer terug. In een lepel wordt het in een andere richting weerkaatst.' Om de kijkers helemaal mee te krijgen, visualiseert ze het met een tekening. Vervolgens laat ze het spiegel- en laserlaboratorium van de faculteit nog even zien. Daar doen Cramer en collega's onderzoek naar hoe licht zich gedraagt.

Meer weten?

Bekijk de hele uitzending op de Website van het Klokhuis.

Afbeelding: Pixabay