Militaire dienstplicht: verleden tijd of helemaal van deze tijd?

Twee jaar geleden staken Russische tanks de grens met Oekraïne over. De oorlog lijkt steeds dichterbij te komen. Tijd om de militaire dienstplicht af te stoffen en weer nieuw leven in te blazen? Onze studenten geven hun mening.

‘Een militaire dienstplicht helpt burgers om zich de basistaken van Defensie snel eigen te maken. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat militaire dienstplicht een positief effect heeft op de sociale cohesie, polarisatie vermindert en jongeren aanmoedigt om sociale vaardigheden te ontwikkelen’, zegt Joanne Sloof, student Staats- & Bestuursrecht, in Het Financieele Dagblad (FD).

Wel geeft ze aan dat het invoeren van de dienstplicht jaren van voorbereiding vergt en er nu te weinig kazernes, instructeurs en materialen beschikbaar zijn. Sloof: ‘Voldoen aan de tweeprocentnorm van de Navo is daarom een eerste stap.’

Student Rechtsgeleerdheid Alexander van Eeden vraagt zich af hoe het kan dat ons land een decennium lang de keuze maakte om eerdere waarschuwingen te negeren. ‘Nu halen politici en experts de militaire dienstplicht als ultimum remedium uit de kast. De desinteresse van de afgelopen jaren voor de veiligheid van dit land mag niet leiden tot het verplichten van een nieuwe generatie tot dienst. Maak in plaats daarvan het dienjaar aantrekkelijker, zodat jongeren zelf kunnen kiezen.’ Zo zegt hij in het FD.

Thijs Carvalhais van der Bijl studeert Privaatrecht en geeft aan dat de dood van Alexej Navalny de urgentie onderstreept om de verdediging van Europa te versterken tegen de Russische agressie. ‘Desondanks lijkt het herinvoeren van de militaire dienstplicht niet de meest ethisch verantwoorde manier om deze dreiging het hoofd te bieden.’

Karel Wijdeveld studeert Encyclopedie en Filosofie van het recht en denkt dat de militaire dienstplicht als realitycheck kan bijdragen aan het besef dat dergelijke vrijheden niet slechts een ‘recht’ zijn, maar ook een verantwoordelijkheid: de plicht om deze vrijheden te beschermen. ‘Het is aan ons om deze vrijheden niet voor lief te nemen en om moed te tonen, teneinde ze te waarborgen.’

Meer lezen?

Lees het volledige interview in Het Financieele Dagblad €.

Fotograaf: Diego González via Unsplash.