Kaspar Pucek wint Fruinprijs 2015

Er worden veel goede afstudeerscripties geschreven door de studenten die hun Leidse geschiedenisopleiding ermee afronden. Alleen de allerbeste scripties worden voorgedragen voor de Fruinprijs: de jaarlijkse prijs voor de beste onderzoeksmaster-, master- of Europaeumscriptie van de Opleiding Geschiedenis.

De jury beoordeelde elf scripties die uitmunten in originaliteit, methodologie en argumentatie. De onderwerpen beslaan een periode van meer dan 2400 jaar en leggen totaal verschillende werelden bloot. De jury bestond dit jaar uit Kim Beerden van Oude Geschiedenis, Damian Pargas van Economische en Sociale Geschiedenis en juryvoorzitter Louis Sicking van Middeleeuwse Geschiedenis. De uitreiking vond plaats tijdens de opening van het collegejaar van de Opleiding Geschiedenis in het Groot-Auditorium van het Academiegebouw op 1 september 2015.

De jury was onder de indruk van het vakmanschap en de eruditie van genomineerden; Klaas Ursem, Lotte Groot, Daan Keijser, Mathijs Timmermans, Patrick Naaktgeboren, Joey Spijkers, Eduardo Jones Corredera, Jeroen van Raalte, Eline de Graaf, Wouter Linmans en Kaspar Pucek.

Winaar

Prijswinnaar werd Kaspar Pucek met zijn scriptie ‘Institutions in Transition. The Russian Aluminium Industry after Communism’. Hij wist met zijn scriptie bij te dragen aan onze kennis van de Russische economische transitie na 1990 door de institutionele veranderingen en continuïteit in de aluminiumsector onder de loep te nemen.

De scriptie is grotendeels gebaseerd op primair bronnenmateriaal, vult een leemte in de economische geschiedschrijving over eigentijds Rusland die vooral aandacht heeft voor de energiesector, draagt daarmee bij aan debatten over de Russische economische ontwikkeling, kadert het onderzoek naar de aluminiumsector op voorbeeldige wijze in in de literatuur over New Institutional Economics en levert als klap op de vuurpijl ook nog een bijdrage aan het debat hierover door te pleiten voor meer aandacht voor de betekenis van informele instituties in de New Institutional Economics.

De combinatie van diepgaand onderzoek, een heldere structuur, prachtig academisch Engels en een sublieme conclusie die de lezer ver boven de aluminiumsector doet uitstijgen gaf bij de jury de doorslag.

Fruinprijs

Robert Fruin, naamgever van de prijs en één van de vele blanke mannen in zwart-wit die de gangen van het Huizingagebouw ‘sieren’, was de eerste hoogleraar Vaderlandse Geschiedenis aan de Universiteit Leiden. Hij wordt gezien als één van de grondleggers van de geschiedwetenschap in Nederland. De Fruinprijs wordt sinds 1989 uitgereikt, dit jaar voor de 27ste keer, en bestaat uit een oorkonde en een geldbedrag van EUR 250,-.

Zie ook