Waarschuwing op je mobiel bij dreigende depressie

Stel, je krijgt als student een notificatie op je mobiel. Je persoonlijke code geel, oranje of rood voor dreigende psychische problemen of zelfs een depressie. Toekomstmuziek? Niet voor wetenschapper Eiko Fried. 'Er is een reële kans dat we sommige geestelijke gezondheidsproblemen voorkomen voordat ze zich voordoen.' Zelf meedoen aan zijn onderzoek WARN-D(epressie)? Meld je nu aan!

Aan ambitie geen gebrek. Dat moet ook wel, want voordat je een Europese onderzoekbeurs krijgt voor je plannen, moeten die wel groots en meeslepend zijn. Eiko Fried verzamelt gegevens van 2000 studenten over stress die zij ervaren in hun dagelijks leven. Hij wil studenten die in Nederland wonen gedurende 2 jaar volgen onder meer met een smartwatch en smartphones als dataverzamelingstool. Deze grote verzameling gegevens is de basis voor de ontwikkeling van een app die dient als een persoonlijke waarschuwingssysteem voor mogelijke depressie: WARN-D.

Citizen science

‘WARN-D zal ons helpen om gepersonaliseerde preventieprogramma’s te ontwikkelen en psychische problemen aan te pakken voordat ze zich voordoen', verwacht klinisch psycholoog Fried. 'Het onderzoek is wereldwijd uniek; niemand heeft ooit geprobeerd een dergelijk waarschuwingssysteem op te zetten met een vergelijkbare dataset. We voeren het onderzoek uit in 4 groepen van elk 500 studenten. We delen onze gegevens en maken ook gegevensrapporten voor onze deelnemers, zodat de studenten hun eigen gegevens kunnen inzien en gebruiken.’ De eerste twee fases van het onderzoek zitten erop. Al ruim 1000 studenten deden mee en Fried ziet voorzichtig wat resultaten.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

WARN-D

In februari 2023 start de inschrijving voor onze studie weer. Laat alvast je contactgegevens achter om een uitnodiging te ontvangen.

Doe mee met WARN-D

Eerste resultaten

‘In WARN-D vatten we depressie op als een dynamisch systeem', legt Fried uit. 'Belangrijke aspecten zijn stemming, problemen, huidige en vroegere ervaringen zowel positieve als negatieve, sociale relaties, slaap, activiteit en nog veel meer. Uit een eerste blik op de gegevens blijkt dat studenten zeer uiteenlopende ervaringen hebben en met veel soorten stress en tegenslagen te maken krijgen. Velen blijven veerkrachtig bij tegenslag, maar anderen hebben het moeilijk. We zijn ervan overtuigd dat het begrijpen van depressie als een systeem van onderling samenhangende aspecten ons zal helpen om depressie te begrijpen en te voorspellen.'

Inzicht krijgen in de geestelijke gezondheid van studenten

Door het succes met de eerste twee groepen studenten, is het kleine onderzoeksteam in het afgelopen jaar geëxplodeerd van vier naar meer dan 25 leden, ook uit het buitenland. Fried: ‘Ons belangrijkste doel is om inzicht te krijgen in de geestelijke gezondheid van een hele brede groep studenten met uiteenlopende ervaringen. Daarom werken we voor de volgende groep van 500 studenten samen met een aantal universiteiten en scholen, bijvoorbeeld MBO Rijnland, met studentendiensten en -organisaties, bijv. Caring Universities.

Geïnteresseerd in WARN-D?

Bezoek voor meer informatie over het onderzoeksproject WARN-D de sociale media: