Elektrische stimulatie, draagbare robots & mensen samenbrengen om mobiliteit te herstellen en verbeteren

Eduard Fosch-Villaronga, universitair hoofddocent eLaw draagt bij aan ‘Cyber-Physical-Human Systems’; een boek dat in gaat op de meest recente ontwikkelingen tussen cyber-fysieke systemen en mensen.

Kunnen deelnemen aan het dagelijks leven en de levenstevredenheid worden sterk beïnvloed door handicaps. Motorische beperkingen veroorzaakt door neurologische aandoeningen, zoals ruggenmergletsel, beroertes, traumatisch hersenletsel en multiple sclerose (MS), vormen een aanzienlijke last voor de getroffenen en de maatschappij. Draagbare robotica en neuroprothesen zijn twee opkomende technologieën om de mobiliteit van deze getroffenen te herstellen door verloren bewegingen te genereren of zwakke restfuncties te versterken. De onderdrukking van pijn, eliminatie van spasticiteit en bewegingsherstel door ruggenmergstimulatie (d.w.z. neuromodulatie) zijn andere indirecte middelen om de mobilisatie van mensen met een beperking te herstellen.

Samen met Dr Thomas Schauer van de Control Systems Group aan de Technische Universität Berlijn en Dr Juan C. Moreno, een promovendus van de Neural Rehabilitation Group van het Spanish National Research Council Cajal Instituteschreef Dr Eduard Fosch-Villaronga een hoofdstuk waarin de onderliggende basisprincipes van neuroprothesen, ruggenmergstimulatie en draagbare robotica worden geïntroduceerd. Het hoofdstuk belicht ook recente technologische ontwikkelingen met toepassingsvoorbeelden en uitdagingen. Deze uitdagingen omvatten het gebruik van verschillende sensortechnologieën om de intentie van de gebruiker, de gegeneraliseerde beweging, de spiervermoeidheid en de omgevingsstoringen te herkennen. De auteurs benoemen feedback en de controle van het leersysteem als essentiële oplossingen voor de individuele ondersteuning van de gebruiker en het 'assist-as-needed'-gedrag. Ook worden hybride benaderingen geschetst in de ontwikkeling van multimodale bedieningsprincipes om de voordelen te combineren en de nadelen van de individuele hulpmodaliteiten te compenseren. Ze geven ook voorbeelden van hybride systemen die draagbare robots en elektrische stimulatie met elkaar verbinden en die de huidige stand van de techniek en het onderzoek illustreren. Hierna volgt de bespreking van de toepasbaarheid en overdracht naar de dagelijkse praktijk, die, zoals Fosch-Villaronga opmerkt, niet zonder nadelen is.

Wil je meer weten? Je kunt toegang krijgen tot het artikel via deze linkAls je het boek wil lezen, klik hier.

Foto: @timmossholder