Fotograaf: Keke Keukelaar

Ilja Leonard Pfeijffer houdt 52e Huizingalezing

Op vrijdag 8 december 2023 houdt schrijver en dichter Ilja Leonard Pfeijffer de 52e Huizingalezing in de Pieterskerk te Leiden. Pfeijffer keert voor de Huizingalezing terug naar zijn alma mater om in zijn betoog een zoektocht te ondernemen naar datgene wat wetenschap en kunst verbindt, of althans zou moeten verbinden.

‘Over de aard en het nut van creativiteit’

Voor zijn Huizingalezing, getiteld ‘Over de aard en het nut van creativiteit’, zal Pfeijffer het ongrijpbare concept van de creativiteit trachten te analyseren, waarbij hij de vraag wil oproepen in hoeverre kunstmatige intelligentie onze ideeën over creativiteit kan aanscherpen of veranderen. Hij zal creativiteit identificeren als de kwintessens van de zoektocht naar de waarheid die het doel is, of althans zou moeten zijn, van zowel de kunst als de wetenschap, waarbij hij verslag zal uitbrengen van de manier waarop hij in zijn historische roman dichter bij de waarheid is gekomen dan enig wetenschapper ooit zal kunnen. Hij zal ten slotte een waarschuwing doen uitgaan tegen tendensen in de organisatie van wetenschappelijk onderwijs en onderzoek, zo niet in de samenleving in het algemeen, die bedoeld lijken om de invloed van creativiteit te minimaliseren.

Ilja Leonard Pfeijffer (foto: Stephan Vanfleteren)

Over de spreker

Schrijver en dichter Ilja Leonard Pfeijffer (1968) studeerde Klassieke talen aan de Universiteit Leiden, en promoveerde aan dezelfde universiteit op de archaïsch Griekse dichter Pindarus. Daarna was hij er werkzaam als docent en onderzoeker. In 2004 gaf hij zijn vaste aanstelling op om van zijn pen te gaan leven. Sinds 2008 woont hij in Genua, een verrassende uitkomst van de fietstocht die hij in 2008 maakte naar Rome en waarover hij het boek De filosofie van de heuvel (2010) schreef.
Vele prijzen vielen hem ten deel, waaronder de C. Buddingh’-prijs voor zijn poëziedebuut Van de vierkante man (1998), de Anton Wachterprijs voor zijn romandebuut Rupert, een bekentenis (2002), de Libris Literatuurprijs voor La Superba (2013) en de Taalunie Toneelschrijfprijs voor zijn stuk De Advocaat (2017). In 2019 was zijn roman Grand Hotel Europa het bestverkochte boek van Nederland, de vertaalrechten zijn inmiddels aan meer dan twintig landen verkocht. Dit jaar verscheen zijn in de pers bejubelde historische roman Alkibiades.

Praktische informatie

De lezing vindt plaats op vrijdag 8 december 2023 in de Pieterskerk, Pieterskerkhof 1A, 2311 SP te Leiden. De deuren van de Pieterskerk gaan open om 19.15 uur, start van de lezing is om 20.00 uur. Bezoekers ontvangen een boek met de tekst van de lezing en een drankje na afloop. Entree: € 23,00* (1e rang) UITVERKOCHT / € 18,50* (2e rang)
*excl. administratiekosten
Let op: Sommige stoelen in de 2e rang hebben een beperkt zicht op het podium.
Kaarten kunt u bestellen via de website van de Pieterskerk: toegangskaarten.

Meer informatie

Vragen over de lezing? Neem contact op met Sanderien de Jong, secretaris Huizingacommissie.
Een volledig overzicht van alle Huizingalezingen van de afgelopen 51 jaar vindt u hier.