Universiteit Leiden

nl en
Studentenwebsite Zoek en selecteer een opleiding
Je ziet nu alleen algemene informatie. Selecteer je opleiding of exchange-faculteit om ook informatie te zien over jouw faculteit en opleiding.

Dag van de duurzaamheid: Duurzaamheid ingebed in ons onderwijs

Universiteit Leiden biedt studenten van alle faculteiten de mogelijkheid kennis te maken met duurzaamheidsthema’s. Maatschappelijke vraagstukken, waaronder duurzame ontwikkeling, komen aan de orde in het onderwijs en onderzoek. Op deze Dag van de Duurzaamheid lichten we een aantal vakken uit.

Door studenten in hun opleiding kennis en vaardigheden bij te brengen die belangrijk zijn bij het oplossen van complexe duurzaamheidsvraagstukken, kunnen zij een rol spelen in de duurzaamheidsuitdagingen van de komende decennia. Via onder meer de Duurzame Studiegids kunnen studenten zich oriënteren op het onderwijsaanbod. Hierin is in kaart gebracht welke opleidingen en vakken aansluiten bij het thema 'duurzaamheid', zoals gedefinieerd in het duurzaamheids-framework ‘Sustainable Development Goals’.

Docenten vertellen wat de leeropbrengsten zijn van hun vak, studenten delen onder andere welke competenties zij hebben ontwikkeld. En natuurlijk staan zij stil bij waarom zij zich willen verdiepen in dit onderwerp.

Wetenschappelijk inzicht in het klimaatsysteem

Joeri Reinders verzorgt het vak Climate Change. Hierin verkrijgen studenten uitgebreid wetenschappelijk inzicht in het klimaatsysteem, worden zij betrokken bij actuele debatten over klimaatverandering en verkennen ze strategieën om deze mondiale kwestie aan te pakken. Joeri: ‘Lesgeven over klimaatverandering is altijd een uitdaging, omdat het kan aanvoelen als een enorme crisis. Als wetenschapper put ik echter hoop uit het feit dat nieuwe studenten zich met dit onderwerp bezighouden en de actieve veranderaars worden die we nodig hebben om verandering te brengen in de koers die we varen als mondiale gemeenschap.’

Lotte van Renswoude volgde het vak bij Joeri: ‘Duurzaamheid gaat niet alleen om behoud; het gaat om het omarmen van de intelligentie van de natuur, en het bestrijden van misinformatie, met name de ontkenning van klimaatverandering.’ Lees ook de volledige interviews met Joeri en Lotte.

De klimaatcrisis als een relationele crisis

Jelle Buijs doceert Sustainability and Health. Deze cursus onderzoekt de onderlinge verbondenheid en afhankelijkheid van persoonlijk, maatschappelijk en planetair welzijn door de bestudering van de sociale en menselijke dimensies van klimaatverandering.

Jelle: ‘Voortbouwend op de “relationele wending” in de sociale wetenschappen en de geesteswetenschappen, benadert deze cursus de klimaatcrisis als een relationele crisis tussen onszelf, anderen en de natuur, en roept zij op tot een transformatie naar een duurzame en rechtvaardige toekomst voor al het leven op aarde.’ Jules Murray volgde het vak: ’De natuur geeft me elke dag heel veel en leert me waardevolle levenslessen. Ik voel me verplicht om iets terug te doen, om het gevoel van verwantschap te koesteren dat Robin Kimmerer zo mooi omschrijft.’ Lees de volledige interviews met Jelle en Jules.

Het gemis van een collectief bewustzijn over de natuurlijke geschiedenis

Marc Argeloo doceert Memory and the Environment. Deze cursus gaat in op de gefragmenteerde, selectieve en onvolledige manier waarop mensen zich veranderingen in het milieu herinneren waarvan zij zelf de oorzaak zijn geweest. Marc: ’Als mensheid hebben we blijkbaar niet het vermogen om ‘de geschiedenis van de natuur’ te absorberen; we missen een collectief bewustzijn van de natuurlijke geschiedenis.’

Linda Tali volgde het vak bij Marc: 'Zelfs als wij als individuen alles in de wereld zouden kunnen kopen zonder dat onze gewoonten een aanslag zouden vormen op Moeder Natuur, zou dat ons uiteindelijk niet gelukkiger maken. Overconsumptie is dus niet goed voor ons, noch voor de aarde.' Lees de volledige interviews met Marc en Linda.

De duurzame universiteit

Aan de Universiteit Leiden werken we voortdurend aan een duurzame werk- en studeeromgeving, het integreren van duurzaamheid in ons onderwijs en het uitvoeren van duurzaamheidsonderzoek. We willen mensen inspireren en mobiliseren, zowel binnen als buiten de universitaire gemeenschap.

Onze Duurzaamheidsvisie 2030 geeft je een beeld van ons beleid voor de komende jaren, en in onze Duurzaamheidsmonitor zie je wat we tot nu toe hebben bereikt. Bekijk ook hoe medewerkers en studenten hun steentje kunnen bijdragen. Zo zorgen we samen voor een duurzamere universiteit. 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.