Universiteit Leiden

nl en

Frontoffice Studentenzaken

Veel gestelde vragen

Het lukt me niet om in te loggen. Wat doe ik nu?

Als je niet kan inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
  • Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
  • Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
  • Je wachtwoord is verlopen, reset die dan.
  • Je ULCN account is niet meer actief. Het ULCN account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Blackboard.

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord heb, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging vanuit Studielink en per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden.  Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

1. Log in op uSis met je S-nummer
2. Klik op de tegel Communicatie
3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘berichten’ of  je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht het nodig zijn dat er een stempel van de Universiteit Leiden op het document staat dan kan je  de hardcopy versie van je Verklaring van inschrijving afhalen bij het Frontoffice Studentenzaken in Studentencentrum Plexus. Als je niet in de gelegenheid zijn om langs te komen, dan kun je het bewijs van inschrijving telefonisch aanvragen via 071 5278011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Als je het bewijs telefonisch of per e-mail aanvraagt, sturen wij het per post op: het is niet mogelijk om dit per email te ontvangen. Controleer van te voren of het juiste correspondentieadres in Studielink vermeld staat en pas dit zo nodig aan.


Meer informatie

Hoe meld ik me aan bij Universiteit Leiden?

Je kunt op de opleidingsspecifieke pagina de toelatingseisen vinden, controleer van tevoren of je aan de toelatingseisen voldoet.

Je dient jezelf via Studielink in te schrijven voor de gewenste opleiding. Studenten die niet direct toelaatbaar zijn tot de opleiding moeten via het toelatingsportaal een toelatingsverzoek indienen. Binnen enkele dagen nadat je jezelf via Studielink ingeschreven hebt, ontvang je je ULCN-account. Nadat je je account geactiveerd hebt, kun je via het online toelatingsportaal (uSis) een toelatingsverzoek indienen. In het toelatingsportaal is er te zien welke documenten verplicht zijn om te uploaden.

In de onderstaande links vind je de aanmelddeadlines en het stappenplan om een verzoek te kunnen indienen:

Ik kan niet meer in Studielink inloggen. Wat moet ik doen?

Omdat Studielink.nl vernieuwd werd, was het tussen 1 en 10 oktober 2018 niet bereikbaar. Als je je Studielink account voor 1 oktober had aangemaakt en je maakt geen gebruik van DigiD dan dien je je account opnieuw te activeren. Je kunt de onderstaande stappen volgen om je account te activeren:
  1. Gebruik je emailadres of je oude gebruikersnaam.
  2. Ontvang en gebruik de link in de activatiemail. Voortaan is je emailadres je loginnaam.
  3. Activeer een nieuw wachtwoord.
Als je je oude gebruikersnaam niet meer weet, of als je emailadres in Studielink niet meer klopt, dan bestaat het omzetten van je account uit de volgende stappen:
  1. Stuur een email met een scan van je ID/paspoort en je nieuwe emailadres naar Front Office Studentenzaken. Zij kunnen eventueel waar nodig je emailadres aanpassen.
  2. Je krijgt een activatiemail. Activeer je account voor je nieuwe emailadres. Dit is dan voortaan je loginnaam.
  3. Ga terug naar Studielink. Druk op 'wachtwoord vergeten' om een nieuw wachtwoord in te kunnen stellen.
  4. Wijzig je wachtwoord. Je kan nu gebruik maken van je nieuwe Studielink account. 
Als je gebruik maakte van DigiD om in te loggen in Studielink, dan blijft dat geldig als je inlogmethode en hoef je je account niet opnieuw te activeren. Heb je toch problemen met inloggen? Ga naar de Studielink VRAAGbaak of neem contact op met het Frontoffice.

Meer informatie: 

Is er een sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief voor buitenlandse studenten die aan de Universiteit Leiden willen studeren?

De Universiteit Leiden biedt geen sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief, omdat dit een persoonlijk verhaal is waarin je verklaart waarom je graag wilt studeren aan de Universiteit Leiden. Het is de bedoeling dat je de faculteit overtuigt van jouw kwaliteiten. Houd een lengte van ongeveer 700 tot 1500 woorden aan.

Meer informatie

Wanneer heb ik recht op restitutie van collegegeld als ik niet het hele jaar heb gestudeerd?

Als je je via Studielink uitschrijft vóór 31 mei, met als uiterlijke ingangsdatum 1 juni, kan je restitutie aanvragen over de maanden waarin je niet ingeschreven staat. Meer informatie over uitschrijven en restitutie kan je vinden op onze webpagina over 'Uitschrijven'.

 

Meer informatie

Wat is een certified copy of gewaarmerkte kopie van mijn diploma?

Met een gewaarmerkte kopie verklaart een instantie dat de inhoud van de kopie overeenstemt met het origineel ("kopie conform origineel"). De onderwijsinstelling waar het diploma behaald is, doet dit door op de kopie een stempel en een handtekening te zetten. De Universiteit Leiden accepteert geen gewaarmerkte kopieen van een notaris of gemeentebeambte; alleen kopieën die gewaarmerkt zijn door de instelling waar het diploma behaald is, worden geaccepteerd.
 
 

Meer informatie

Kan de universiteit woonruimte voor me vinden?

Universiteit Leiden regelt huisvesting voor internationale (niet-Nederlandse) Bachelor-, Master-, Study Abroad en Exchange studenten.

De Service Centre International Staff van de universiteit bemiddelt ook voor PHD studenten, gast onderzoekers en gastsprekers die op zoek zijn naar huisvesting.

Universiteit Leiden regelt huisvesting in samenwerking met locale organisaties als DUWO en Boerhaave Foundation (enkel PHD studenten).
 

Meer informatie

Hoe krijg ik restitutie van het collegegeld na mijn verzoek tot uitschrijving?

Je uitschrijfverzoek wordt zo snel mogelijk verwerkt en eventueel te veel betaald collegegeld gerestitueerd. Je bent na uitschrijving alleen collegegeld verschuldigd voor de maanden dat je ingeschreven hebt gestaan. Let op: Bij uitschrijving per 1 juli of 1 augustus, krijg je geen collegegeld gerestitueerd. Meer informatie hierover kan je vinden op onze website.

Let op: Als je van de Universiteit Leiden een ‘Bewijs Betaald Collegegeld’ (BBC) hebt aangevraagd voor je inschrijving aan een andere hogeschool/universiteit, krijg je pas restitutie op het moment dat je aantoont dat je geen gebruik meer maakt van je BBC. Dit doe je door een officieel uitschrijfbesluit op papier te sturen naar / in te leveren bij de Front Office Studentenzaken.

 

Meer informatie

Kan ik de start van mijn studie uitstellen?

Ben je al toegelaten tot de studie?
Meld via het contactformulier van het Admissions Office (zie de links hieronder) dat je de start van je studie wilt uitstellen.
Doe dit vóór de deadline voor aanmelding voor de nieuwe startdatum. Het Admissions Office vertelt je wat je vervolgens moet doen.
Let op: Als je je studie uitstelt, hoef je de application fee niet nogmaals te betalen, behalve wanneer je een andere studie of specialisatie wilt gaan doen.
 
Ben je nog niet toegelaten tot de studie?
Annuleer je aanmelding in Studielink en dien een nieuwe aanmelding in voor de startdatum van je voorkeur. Je aanmelding wordt dan verwerkt voor de gekozen startdatum.

Meer informatie

Contactformulier

Veel gestelde vragen

Het lukt me niet om in te loggen. Wat doe ik nu?

Als je niet kan inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
  • Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
  • Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
  • Je wachtwoord is verlopen, reset die dan.
  • Je ULCN account is niet meer actief. Het ULCN account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Blackboard.

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord heb, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging vanuit Studielink en per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden.  Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

1. Log in op uSis met je S-nummer
2. Klik op de tegel Communicatie
3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘berichten’ of  je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht het nodig zijn dat er een stempel van de Universiteit Leiden op het document staat dan kan je  de hardcopy versie van je Verklaring van inschrijving afhalen bij het Frontoffice Studentenzaken in Studentencentrum Plexus. Als je niet in de gelegenheid zijn om langs te komen, dan kun je het bewijs van inschrijving telefonisch aanvragen via 071 5278011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Als je het bewijs telefonisch of per e-mail aanvraagt, sturen wij het per post op: het is niet mogelijk om dit per email te ontvangen. Controleer van te voren of het juiste correspondentieadres in Studielink vermeld staat en pas dit zo nodig aan.


Meer informatie

Hoe meld ik me aan bij Universiteit Leiden?

Je kunt op de opleidingsspecifieke pagina de toelatingseisen vinden, controleer van tevoren of je aan de toelatingseisen voldoet.

Je dient jezelf via Studielink in te schrijven voor de gewenste opleiding. Studenten die niet direct toelaatbaar zijn tot de opleiding moeten via het toelatingsportaal een toelatingsverzoek indienen. Binnen enkele dagen nadat je jezelf via Studielink ingeschreven hebt, ontvang je je ULCN-account. Nadat je je account geactiveerd hebt, kun je via het online toelatingsportaal (uSis) een toelatingsverzoek indienen. In het toelatingsportaal is er te zien welke documenten verplicht zijn om te uploaden.

In de onderstaande links vind je de aanmelddeadlines en het stappenplan om een verzoek te kunnen indienen:

Ik kan niet meer in Studielink inloggen. Wat moet ik doen?

Omdat Studielink.nl vernieuwd werd, was het tussen 1 en 10 oktober 2018 niet bereikbaar. Als je je Studielink account voor 1 oktober had aangemaakt en je maakt geen gebruik van DigiD dan dien je je account opnieuw te activeren. Je kunt de onderstaande stappen volgen om je account te activeren:
  1. Gebruik je emailadres of je oude gebruikersnaam.
  2. Ontvang en gebruik de link in de activatiemail. Voortaan is je emailadres je loginnaam.
  3. Activeer een nieuw wachtwoord.
Als je je oude gebruikersnaam niet meer weet, of als je emailadres in Studielink niet meer klopt, dan bestaat het omzetten van je account uit de volgende stappen:
  1. Stuur een email met een scan van je ID/paspoort en je nieuwe emailadres naar Front Office Studentenzaken. Zij kunnen eventueel waar nodig je emailadres aanpassen.
  2. Je krijgt een activatiemail. Activeer je account voor je nieuwe emailadres. Dit is dan voortaan je loginnaam.
  3. Ga terug naar Studielink. Druk op 'wachtwoord vergeten' om een nieuw wachtwoord in te kunnen stellen.
  4. Wijzig je wachtwoord. Je kan nu gebruik maken van je nieuwe Studielink account. 
Als je gebruik maakte van DigiD om in te loggen in Studielink, dan blijft dat geldig als je inlogmethode en hoef je je account niet opnieuw te activeren. Heb je toch problemen met inloggen? Ga naar de Studielink VRAAGbaak of neem contact op met het Frontoffice.

Meer informatie: 

Is er een sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief voor buitenlandse studenten die aan de Universiteit Leiden willen studeren?

De Universiteit Leiden biedt geen sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief, omdat dit een persoonlijk verhaal is waarin je verklaart waarom je graag wilt studeren aan de Universiteit Leiden. Het is de bedoeling dat je de faculteit overtuigt van jouw kwaliteiten. Houd een lengte van ongeveer 700 tot 1500 woorden aan.

Meer informatie

Wanneer heb ik recht op restitutie van collegegeld als ik niet het hele jaar heb gestudeerd?

Als je je via Studielink uitschrijft vóór 31 mei, met als uiterlijke ingangsdatum 1 juni, kan je restitutie aanvragen over de maanden waarin je niet ingeschreven staat. Meer informatie over uitschrijven en restitutie kan je vinden op onze webpagina over 'Uitschrijven'.

 

Meer informatie

Wat is een certified copy of gewaarmerkte kopie van mijn diploma?

Met een gewaarmerkte kopie verklaart een instantie dat de inhoud van de kopie overeenstemt met het origineel ("kopie conform origineel"). De onderwijsinstelling waar het diploma behaald is, doet dit door op de kopie een stempel en een handtekening te zetten. De Universiteit Leiden accepteert geen gewaarmerkte kopieen van een notaris of gemeentebeambte; alleen kopieën die gewaarmerkt zijn door de instelling waar het diploma behaald is, worden geaccepteerd.
 
 

Meer informatie

Kan de universiteit woonruimte voor me vinden?

Universiteit Leiden regelt huisvesting voor internationale (niet-Nederlandse) Bachelor-, Master-, Study Abroad en Exchange studenten.

De Service Centre International Staff van de universiteit bemiddelt ook voor PHD studenten, gast onderzoekers en gastsprekers die op zoek zijn naar huisvesting.

Universiteit Leiden regelt huisvesting in samenwerking met locale organisaties als DUWO en Boerhaave Foundation (enkel PHD studenten).
 

Meer informatie

Hoe krijg ik restitutie van het collegegeld na mijn verzoek tot uitschrijving?

Je uitschrijfverzoek wordt zo snel mogelijk verwerkt en eventueel te veel betaald collegegeld gerestitueerd. Je bent na uitschrijving alleen collegegeld verschuldigd voor de maanden dat je ingeschreven hebt gestaan. Let op: Bij uitschrijving per 1 juli of 1 augustus, krijg je geen collegegeld gerestitueerd. Meer informatie hierover kan je vinden op onze website.

Let op: Als je van de Universiteit Leiden een ‘Bewijs Betaald Collegegeld’ (BBC) hebt aangevraagd voor je inschrijving aan een andere hogeschool/universiteit, krijg je pas restitutie op het moment dat je aantoont dat je geen gebruik meer maakt van je BBC. Dit doe je door een officieel uitschrijfbesluit op papier te sturen naar / in te leveren bij de Front Office Studentenzaken.

 

Meer informatie

Kan ik de start van mijn studie uitstellen?

Ben je al toegelaten tot de studie?
Meld via het contactformulier van het Admissions Office (zie de links hieronder) dat je de start van je studie wilt uitstellen.
Doe dit vóór de deadline voor aanmelding voor de nieuwe startdatum. Het Admissions Office vertelt je wat je vervolgens moet doen.
Let op: Als je je studie uitstelt, hoef je de application fee niet nogmaals te betalen, behalve wanneer je een andere studie of specialisatie wilt gaan doen.
 
Ben je nog niet toegelaten tot de studie?
Annuleer je aanmelding in Studielink en dien een nieuwe aanmelding in voor de startdatum van je voorkeur. Je aanmelding wordt dan verwerkt voor de gekozen startdatum.

Meer informatie

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie