Universiteit Leiden

nl en

Time management

De Universiteit Leiden heeft een eigen Studietipswebsite ontwikkeld, waarop je oplossingen kunt vinden voor veel voorkomende studieproblemen, net als adviezen en handige tips ter ondersteuning van je studie.

“Time management” betekent niks meer dan optimaal gebruikmaken van je tijd. Dat doe je door middel van prioriteiten stellen.

Prioriteiten stel je door te bepalen of taken belangrijk en/of urgent zijn:

 

Belangrijk 

Niet belangrijk 

Urgent 

Hoogste prioriteit, meteen uitvoeren. 

Plan dit in aan het einde van de dag als de zaken met hoogste prioriteit af zijn.

Niet urgent 

Tijd inplannen. Niet te lang uitstellen. 

Dit heeft geen prioriteit en kun je uitstellen tot een rustig moment. 


Realistisch plannen

Vervolgens kun je de taken met de hoogste prioriteit gaan plannen. Verschillende studietaken vragen verschillende tijdsinvesteringen. Je kunt alleen een goede planning maken als je weet hoeveel tijd een activiteit kost. Als je vaak tijd te kort komt, dan is het verstandig eens een week lang bij te houden hoeveel tijd je aan al je dagelijkse dingen kwijt bent. Je kunt hiervoor gebruik maken van tijdschrijf- & planningformulieren

Heb je eenmaal een idee hoeveel tijd verschillende taken kosten, dan kun je een effectief werkplan opstellen.

Uitstelproblemen

Een planning werkt alleen als je jezelf voldoende stuurt. Doe wat je je voorneemt en stuur bij wanneer dingen meer tijd kosten dan gepland. Ben je een uitsteller? 

Workshop

Wil je onder begeleiding werken aan je time-managementvaardigheden? Dan kun je bij de universiteit ook een time-managementworkshop volgen.