Universiteit Leiden

nl en

Studentenaccount (ULCN)

Als student aan de Universiteit Leiden krijg je een studentenaccount (ULCN-account), waarmee je toegang hebt tot allerlei systemen, waaronder uMail, uSis, Brightspace, de catalogi van de bibliotheek en tot de fysieke werkplekken op de universiteit.

Twee tot drie dagen na je aanmelding via Studielink of de studentenadministratie ontvang je je gebruikersnaam op het e-mailadres  dat in Studielink staat.

Heb je geen accountgegevens ontvangen? Neem contact op met de ISSC Helpdesk (zie het contactblok rechts). Controleer ook meteen of je contactgegevens in Studielink kloppen. Pas ze zo nodig aan om te voorkomen dat je toekomstige berichten misloopt.

Let erop dat je je account pas kunt gebruiken, nadat je via Account Self Service je wachtwoord hebt ingesteld.

Je moet in Account Self Service ook enkele beveiligingsvragen invoeren, zodat je zelf je wachtwoord kunt resetten als je dit vergeten bent of als het verlopen is. Je kunt daar ook je mobiele telefoonnummer opgeven, zodat je indien nodig in de toekomst een nieuw wachtwoord per sms kunt ontvangen.

Om in te loggen met je ULCN-account heb je in veel gevallen Multi-Factor Authenticatie (MFA) nodig. Dat wil zeggen dat je, behalve met je gebruikersnaam en wachtwoord, ook op een andere manier bevestigt dat jij het bent.

Keuze uit drie methoden

Je kunt gebruikmaken van drie soorten aanvullende authenticatie:

  1. De NetIQ Advanced Authentication app
    Dit is de makkelijkste methode: je krijgt een pushnotificatie en hoeft alleen op accepteren te klikken.
  2. Een andere authenticatie-app
    Bijvoorbeeld van Google of Microsoft. Hierbij ontvang je een code die je moet invoeren.
  3. Je persoonlijke e-mailadres
    Bij deze methode ontvang je een code per e-mail. Hiervoor moet je persoonlijke e-mailadres (anders dan je universitaire e-mailadres) geregistreerd staan in Account Services. Als dat zo is, kun je deze methode direct gebruiken en hoef je niets in te stellen. Zo niet, dan kun je het toevoegen onder het kopje 'Contactgegevens voor wachtwoordherstel'. Let op: als je kiest voor deze methode raden we je aan ook een tweede methode in te stellen!

Instellen

  1. Ga in Account Services naar de tegel 'Multi-factor Authenticatie'.
  2. Installeer de methode van je voorkeur volgens de instructie.
  3. Ga opnieuw in Account Services naar de tegel 'Multi-factor Authenticatie', kies de door jou ingestelde methode en controleer of het werkt.

Kom je er niet uit? Bekijk de handleiding en de instructievideo hieronder.

MFA via ULCN instellen

Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Stel MFA op tijd in

Houd er rekening mee dat je ongeveer een kwartier nodig hebt om MFA te installeren. Wacht er dus niet mee tot het moment dat je moet inloggen!

Je kunt op twee manieren een nieuw wachtwoord instellen:

1. Ga naar Account Self Service en stel zelf een nieuw wachtwoord in.

2. Neem contact op met een helpdesk. Je kunt je wachtwoord vervolgens op drie manieren ontvangen:

Je moet je wachtwoord regelmatig wijzigen. Je ontvangt hierover een e-mail. Je wijzigt je wachtwoord via Account Self Service.

Als het niet lukt om op de Account Services-pagina in te loggen om je wachtwoord te wijzigen, gebruik dan een andere browser (Chrome, Firefox of Internet Explorer). Helpt dat niet, dan is de oplossing meestal het leegmaken van het cache geheugen van je browser. Lees de uitgebreide instructie.

Bekijk de FAQ voor tips bij problemen met inloggen.

Het gebruik van je account en de universitaire ICT-voorzieningen is gebonden aan een gedragscode. Als je met je account inlogt op een universitaire ICT-voorziening ga je hiermee akkoord. Bij vermeend misbruik kunnen maatregelen worden genomen.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.