Huisvesting

Tijdens je studie verblijf je waarschijnlijk in een gehuurde woonruimte. Maar hoe vind je geschikte woonruimte? En wat moet je doen als je problemen hebt met je woning of je verhuurder? Bekijk hier waar je terechtkunt voor ondersteuning en advies.

Een kamer vinden

Bachelor in Leiden
Bachelor in Den Haag
Master in Leiden
Master in Den Haag
Internationale student

Kijk uit voor oplichters!

Helaas worden studenten soms benaderd door oplichters die niet-bestaande woonruimte aanbieden. Bekijk de tips over oplichting op de woningmarkt om te voorkomen dat je slachtoffer wordt (deze tekst is alleen beschikbaar in het Engels).

Problemen en geschillen

Als je een probleem hebt, moet je dat meestal eerst zelf proberen op te lossen met je verhuurder. Als dat niet lukt, kun je bij verschillende organisaties terecht voor hulp.

Voor hulp en advies kun je ook terecht bij BRES, de huurdersvereniging voor DUWO-huurders:

BRES
Pelikaanhof 136
2312 EH Leiden
huurdersverenigingbres.nl
BRES Leiden op Facebook
Huurders in Leiden: info@huurdersverenigingbres.nl
Huurders in Den Haag: infohodenhaag@gmail.com

Studenten Rechtsbureau Leiden

Studenten Rechtsbureau Leiden is een organisatie van rechtenstudenten die gratis juridisch advies geven.

Studentencentrum Plexus
Kaiserstraat 25
2311 GN  Leiden

De Leidse Rechtswinkel

Medewerkers van de Leidse Rechtswinkel kunnen je helpen met alle juridische problemen of vragen die je hebt, inclusief huurkwesties.

Langegracht 61
2312 NW Leiden
leidserechtswinkel.nl

Huurteam Leiden

Huurteam Leiden biedt advies en helpt huurders in Leiden bij problemen met hun woning, huur of verhuurder.

Heemraadssingel 319
3023 BG Rotterdam
085 – 273 49 33
huurteamleiden.nl

De Haagse Wetswinkel

De Haagse Wetswinkel biedt gratis juridisch advies aan mensen met een beperkt budget. Er zijn inloopspreekuren op verschillende locaties in Den Haag.

De Haagse Wetswinkel
Spui 68
2511 BT The Hague
haagsewetswinkel.nl

Huurcommissie

De Huurcommissie is een overheidsorganisatie waar zowel huurders als verhuurders terecht kunnen bij geschillen over huurwoningen.

2500 BL Den Haag
huurcommissie.nl

LSVb: Check je huur

De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) heeft een online tool waarmee je kunt nagaan hoeveel huur je moet betalen voor je woonruimte.

Rechtsbijstandverzekering Informatie Centrum

Het Rechtsbijstandverzekering Informatie Centrum is een onafhankelijk platform dat informatie geeft over rechtsbijstandverzekeringen in Nederland. Op hun website vind je informatie over de huurwetgeving voor studentenhuisvesting.

Internationale studenten: Housing Hotline

Internationale studenten die huisvestingsproblemen ondervinden, kunnen contact opnemen met de Housing Hotline. Via een online formulier kun je hulp en advies vragen over onder meer het vinden van woonruimte en problemen met je huisbaas. De Housing Hotline is een initiatief van de Nederlandse Studentenvakbond (LSVb) en Erasmus Student Network (ESN).

Voor problemen van persoonlijke aard, zoals een conflict met een huisgenoot, kun je terecht bij een studentendecaan.

Huurtoeslag

In sommige gevallen heb je recht op huurtoeslag. Lees er meer over op de website van de Belastingdienst. Als je recht hebt op huurtoeslag moet je dit zelf aanvragen, maar voor hulp en advies kun je terecht bij de Leidse Rechtswinkel (gratis rechtsbijstand) of het JIP (Jongeren Informatie Punt).

Studenten met een functiebeperking

Extra voorzieningen in huis kunnen nodig en welkom zijn als je een functiebeperking hebt. Lees meer over huisvesting voor studenten met een functiebeperking.

Internationale studenten: Residence Life programme

Het Residence Life Programme van de Universiteit Leiden richt zich op internationale studenten die in DUWO studentenwoningen in Leiden, Oegstgeest en Den Haag wonen. Van het ophalen van je sleutels en het ontmoeten van je huisgenoten tot informatie over het studentenleven in Leiden; het Residence Life team staat voor je klaar.